För att lämna all politik bakom oss ska jag nu försöka ge en utförligare bild av vad den senaste versionen av i serien har att erbjuda.

Överstressade servrar

- Striden startade i uppförsbacke

America's Army 3 släpptes via Valves distributionsnätverk Steam den 17 juni i år. Nytt i denna version är bland annat att spelet drivs av #Epics imponerande grafikmotor Unreal Engine 3. Lanseringen gick dock inte riktigt som planerat. Trycket från hundratusentals användare som tankade hem spelet samtidigt blev för mycket för servrarna. När lugnet hade lagt sig ett par dagar senare började rapporter om buggar och systemkrascher att strömma in till olika forum. Ungefär en vecka senare släpptes den första omplåstringen och den gjorde spelet någorlunda spelbart.

Mitt under brinnande krig är det ibland bråttom till glassbilen

Väl igång lär gamla spelare känna igen sig. Du skapar helt enkelt ett konto och loggar in. Samtidigt skapas en virtuell soldat som kan samla på sig statistik över olika achievements som kills, genomförda träningsmoment, medaljer och annat matnyttigt. De välkända träningsuppdragen från de tidigare versionerna finns kvar men de är inte obligatoriska vilket gör att du kan hoppa in i flerspelarläget direkt. Om du däremot klarar någon av träningsuppdragen får du tillgång till flottare militära leksaker som till exempel ett rödpunktsikte.

America's Army bygger helt och hållet på teamplay. Här finns ingen renodlad deathmatch, utan du tar rollen som soldat i en grupp på totalt fyra soldater. De olika rollerna är rifleman, automatic rifleman, grenadier och marksman. Val av roll bestämmer vilken typ av beväpning du får. Rifleman-klassen får tillgång till M16-karbinen, grenadier får M16-karbinen med granattillsats och så vidare.

Lanseringsversionen släpptes med fem banor som alla har olika spellägen. Totalt kan 26 spelare slåss mot varandra i flertalet spellägen, till exempel VIP-eskort, Take and Hold och Assault/Defense. För att inte uppröra icke-amerikaner kommer fienden från det fiktiva landet Czervenia. Också fiendens vapen är fiktiva, så hade du hoppats på att möta en digital Kalashnikov får du leta vidare. Den breda variationen på uppdragen och en spelstil som kräver lagarbete gör att man aldrig riktigt tröttnar på de ganska få banorna.

Vapnen är utsökt detaljerade

Då detta är ett spel som sätter realism högt på dagordningen kan skjutandet och rörelserna till en början kännas klumpiga. Det är svårt att träffa rätt om man bara förlitar sig på det projekterade siktet. Spelandet kräver helt enkelt lagarbete och är på så sätt väldigt långsamt. Det kan därför ibland bli lite frustrerande. Skulle du lyckats överleva en rond utan att stöta på en enda fiende belönas du ändå. Spelets tyngd ligger på realism, inte på antalet kills, vilket förstås är på både gott och ont.

En medioker historia

- Men med potential

Trots att spelet drivs av den senaste Unreal Engine är det inte speciellt spektakulärt när det gäller grafiken. Jag är inte den som hakar upp mig på grafik men jag hade förväntat mig att det omtalade grafikmotorbytet skulle innebära ett snyggare spel. Modeller och animationer är godkända men man måste ändå komma ihåg att titeln är gratis. Ljudet får också godkänt. Enligt utvecklarna är vapenljuden inspelade från riktiga vapen vilket ger en mindre Hollywood-aktig atmosfär.

Mina intryck från America's Army 3 är blandade. På den ljusa sidan finns ett hyfsat fungerade smyg- och lagbaserad upplägg som saknas i de flesta moderna förstapersonsskjutare. Opolerat gameplay och buggar gör spelupplevelsen frustrerande, men samtidigt får man inte dåligt samvete om man svär och stänger ned spelet. Det är trots allt gratis. Sett utifrån de föregående spelen i serien är detta ett steg bakåt, men potential finns. Just efter att denna version släpptes förlorade utvecklarna ansvaret för spelet och det fortsatta utvecklandet sköts nu av en helt annan studio. Vad det innebär för spelets framtid är alldeles för tidigt att uttala sig om, men den som lever får se.