#Retro City Rampage är ett hopkok av speldesign från förr, intryckt i en GTA-liknande värld i åtta bitar där referenserna till retrospelen är lika lustiga som många. Sedan debuten 2012 har spelet släppts till en rad olika format, och i år är det dags för det märkligaste av dem: spelet ska nämligen släppas till MS-DOS.

Det hela kan beskrivas som ett hobbyprojekt som upphovsmannen Brian Provinciano inte kommer tjäna några större pengar på. Han gör det helt enkelt för att han tycker det är kul och vill utmana sig själv. När Provinciano portade spelet till 3DS var han tvungen att "optimera skiten ur många saker", och många resor värre blev det i DOS-versionen.

"People ask me why I don't make the time to port to Wii U or something like that, and honestly...porting to Wii U is mostly paperwork and certification and platform requirements and error messages and that kind of stuff. It's not the cool, fun puzzle-solving project that this DOS version was. This was really for fun, and for personal enjoyment."

Utmaningarna är till större delen av teknisk natur. Det grafiska materialet var han till exempel tvungen att ladda in och ut mellan olika områden, medan de andra versionerna av spelet kunde ha all grafik i minnet hela tiden. För mer läsning om det här udda projektet rekommenderas hela den matiga artikeln hos Gamasutra.

Går allt enligt planerna ska DOS-versionen av Retro City Rampage släppas både som digital nedladdning med DOSBox och i fysisk utgåva på diskett.