Vi kan börja med att säga: nej, det här är inte Bomberman. Utöver kärleken till explosioner och en gullig grafisk inramning har #Bombernauts inte särskilt mycket gemensamt med de klassiska spelen om den lilla mannen med det osunda förhållandet till sprängämnen. Istället gör utvecklarna #Eyebrow Interactive sin egen grej med det destruktiva konceptet.

Premissen ryms i en enda mening: spränga allting i luften i onlinematcher med deathmatch. Och varför krångla till det? Ibland behövs det inte mer än en enkel idé för att göra någonting kul. De är helt klart något på spåret, men har ändå en ganska lång bit kvar innan Bombernauts kan beskrivas som en indiehit som pyr av potential.

Knepigt läge, som man förslagsvis tar sig ur med våld.

I matcher med enbart några få spelare visar det sig snabbt att det finns en inlärningskurva för att bli duktig på att lobba sprängmedel på motståndarna och se till att det detonerar vid precis rätt tillfälle. Det gäller att hålla inne knappen till rätt tidpunkt och sedan vinkla kastet korrekt, en mekanik som kan lämpa sig väl för tävlingsspelande. Men när över 20 personer knölar in sig på samma server blåser man bort de tävlingsinriktade ambitionerna lika snabbt som de förstörbara miljöerna – då är det bara att slunga bomber som en galning, fly som en fegis och hoppas på det bästa.

[center]Bombastiskt kaos[/center]

Oavsett småskaligt krigande eller storslagna kaosbataljer så har jag hyfsat roligt under mina första timmar med Bombernauts. Bättre omdöme än så kan jag dock inte dela ut i detta tidiga skede. Spelet är opolerat, innehåller placeholder-material och saknar en del funktioner. Eftersom Bombernauts bygger på en enda, enkel idé måste den vara väldigt väl genomförd för att fungera i längden. I och med early access-formatet är potentialen därför inte helt lätt att bedöma.

Vi kan dock slå fast att de många kartorna oftast är roliga, och att det dessutom ingår en editor så att alla kan skapa sina egna verk. Men fler spellägen känns som ett måste, gärna både för lite mer seriöst tävlande och kaosartad underhållning. Att enbart ränna runt och kasta bomber på varandra i deathmatch har ett ganska kort bäst före-datum. Ett ordentligt rankingsystem hade också suttit fint.

Att kasta bomber i nyllet på motståndarna är en konstform.

Ett annat dilemma för indiespel med tungt onlinefokus är själva spelarna. Det behövs många sådana för att hålla spelet vid liv, men just nu är det mestadels ekande tomt på servrarna. Kvällstid i Europa snackar vi om runt 10 personer som mördar varandra. I en värld där det finns så många underhållande free-to-play-spel känns Bombernauts prislapp på dryga 90 kronor som en belastning. Hur ska de få in folk i spelet på sikt?

Det är kanske den viktigaste gåtan för Eyebrow att lösa när de fortsätter att utveckla sitt explosiva spel, som trots sitt opolerade och något skrala tillstånd ändå kan bli en rolig onlinefest på sikt.