Gamescom har knappt vaknat när jag träffar Cesar Stastny, utvecklingsledare och ansvarig för pc-versionen av #Call of Duty: Black Ops 3, i ett avskalat svart litet rum med väldigt välkommen luftkonditionering (det var oerhört varmt under hela mässan). Han påpekar entusiastiskt att det här är första intervjun han gör på mässan, och därmed första gången han får berätta om de goda nyheterna han sitter på. Han är som ett stort barn som stolt vill visa upp för sina föräldrar vad han gjort i slöjden. Om nu barnet var en sympatisk medelålders man som gjorde extremt påkostade och storsäljande actionspel i slöjden, vill säga.

Jag får väl ärligt erkänna att jag inte är någon mästare på Call of Duty. Det är så snabbt, och världens alla tonåringar tycks ha oändligt mycket bättre reflexer, och mer tid att öva headshots, än vad jag har, vilket i regel resulterar i mediokra resultat. Men det viktiga är inte att vinna utan att ha roligt, och det kan man fortfarande ha utan att vara bäst på plan.

Black Ops 3 lånar lagom mycket från Titanfall och är väldigt kvickt och rörligt.

Några av mina ärade internationella journalistkollegor ägnade dock stor möda på att skrävla högt för alla om sina enorma skillz. De var garanterat över 30 år allihop, och det var i sanning en obekväm syn att skåda. Som tur är hamnade de i motståndarlaget, och mitt mål var således enkelt. Skjut dem hårt, ofta och envetet.

[center]Specialister med klass[/center]

I Black Ops 3 får du innan varje match välja en av åtta olika ”specialister”, alla med sina egna förmågor, prylar och specialvapen. Utöver det skapar du också i vanlig ordning klasser genom att pussla ihop primära och sekundära vapen med granater och andra prylar. Specialistens supervapen aktiveras då och då under matchens gång (med LB/RB om du spelar med handkontroll) och kan sprida död och förintelse omkring sig om det görs i rätt läge.

30åringar som skryter om skillz? De ska skjutas i gryningen.

För mitt primära vapen valde jag dock ett snabbt, lätt och pricksäkert automatvapen. Med tanke på hur kvickt och rörligt Black Ops 3 är så känns det vettigt att ha ett smidigt och lätthanterligt vapen. Treyarch har lånat in lagom mycket från #Titanfall och låter oss flyga korta sträckor, som förlängda dubbelhopp ungefär, springa längs väggar och vara rörliga i största allmänhet. Bandesignen känns mer öppen, och inbjuder till snabba manövrer – inte minst vertikalt. En av kartorna använde vatten på ett kul sätt, där det gick att smyga sig på folk genom att simma under vatten och skjuta upp på landkrabborna ovan.

Alla specialisterna känns distinkta – en bågskytt, en närstridskämpe, en expert på fällor, och så vidare. Jag hann testa tre av av dem. Prophet är en science fiction-soldat som skjuter elchocker, Reaper är en robot med en minigun i armen och Seraph är en gerillaklädd kvinna med en enorm revolver – perfekt för att göra onödigt stora hål i motståndare. Systemet kan potentiellt bidra med lite mer dynamik och möjligheten att hitta en spelstil som känns helt rätt för just dig.