Starbreeze överraskade med tillkännagivandet av deras VR-satsning tidigare i somras, men en rullstolstur bland zombier och förrädiska vänner visar sig vara en Tobias hittills bästa VR-upplevelser.

– Man känner sig ibland lite som en häst.

Jag tror inte någon har sammanfattat det bättre än Almir Listo, global brand director på #Starbreeze, gjorde när han beskrev känslan av att använda konkurrenternas virtual reality-headsets. Att se en spelvärld genom en 110-gradig synvinkel känns inte sällan som att vara en häst med skygglappar, även om såväl Oculus Rift som Project Morpheus och de andra kommit långt sedan sina första prototyper.

Men konkurrensen bland VR-headsets är stenhård, och för en medelstor svensk utvecklare att konkurrera med jättar som #Sony, #Valve och #Facebook krävs något alldeles unikt, något som står ut i mängden. Och det har Project Star VR. För att råda bot på påträngande hästighetskänslor har Starbreeze utrustat sitt eget headset med hela 5120x1440 i upplösning, och ett synfält på hela 210 grader. Ett imponerande övertag om man jämför med Oculus Rifts 110 grader och Project Morpheus 100.

Les morts-vivants

Men för att vara en nykomling har det varit under utveckling ett bra tag. Redan 2012 började #Infiniteye arbetet på sin första prototyp i Toulouse, Frankrike. I tre år arbetade de sedan på att förbättra och förfina det som skulle komma att kallas Star VR innan de tidigare i år köptes upp av Starbreeze. Ett udda drag av ett företag som i jämförelse med jättarna på VR-marknaden ser minst sagt blygsamt ut, men efter att de turnerat med headsetet under sommarmånaderna verkar deras satsning nu inte riktigt lika övermodig.

Demot kördes i 60 stabila fps och med imponerande hög upplösning.

Jag själv fick för inte länge sedan möjlighet att prova det första och hittills enda demo som finns tillgängligt till Star VR; en fristående upplevelse baserad på Starbreezes och #Overkills kommande Walking Dead-spel, utvecklat särskilt för hårdvaran i fråga. Vad jag såg vittnade om ett headset med enastående potential, men som fortfarande har lång väg att gå.

Föregående Nästa
Det har du såklart rätt i, och jag tror att ju längre teknologin kommer desto fler alternativ kommer vi få. Vissa kommer fortsätta plöja för att vara i framkant rent hårdvarumässigt medan andra kommer satsa på budgetalternativ. Det som krävs är helt enk... 31/08 Naturligtvis är det inte så enkelt och inte heller något jag försökte påskina. Däremot har man lyckats åstakomma något som är VR med medel som handlar om kartong, prisma och en mobiltelefon. Att detta tekniskt ligger bakom en svindyrt utvecklad VR-mojän... 30/08 Anledningen till att det fungerar med smartphones är ju att de har inbyggd accelerometer för att känna av vilken vinkel de hålls i, men ett VR-headset har ännu mer än så (däribland rörelsesensor med extremt snabb responstid). Det skulle man inte kunna... 30/08 Vad svammlar du om ? 30/08 Massor med pengar plöjs ner i de här grejerna och det enda jag känner som är oprövat är de där kartongleksakerna som finns till moderna telefoner... http://www.clasohlson.com/se/VR-glas%C3%B6gon-f%C3%B6r-smartphone/38-7214 Typ spegla datorns skärm till... 30/08 Har DK2 och märker av screen door effect hela tiden. 30/08 Nu snackar du om stödet för FOV på EN skärm, det här headsetet har två, en för varje öga. Om du renderar två separata bilder med FOV 90 och placerar dem intill varandra så får du ett mycket större synfält än på en enstaka skärm. 30/08 problemet med detta är spelsupport och hårdvara att driva detta. nästan inget spel har support för 210 grader, och det skulle behövas 3-4 titans för att driva sådan stor fov och upplösning i ett grafikintensivt spel. Pc spel har en standardfov på 90-100... 30/08 Starbreeze hoppas på att få en del av gen2 VR headset kakan när det blir aktuellt om ett par år. Finns en balansgång mellan upplösning i headsetet och vilken hårdvara folk har hemma som kan driva det också. Vad gäller screendoor kan jag bara tala för... 30/08 Många problem man måste lösa. Ett stort problem är screen door effect. Krävs högre pixeltäthet för att det ska bli en skaplig bild. http://www.entertherift.fr/images/319-sreendoor-effect-montage-1440p.jpg Du ersätter bara en skärm mot en omslutande skär... 30/08
Skicka en rättelse