Världens bästa bilspelsserie har allt att bevisa. Övergången till Xbox One blev ett girigt hafsverk, ett fullprisspel med halva innehållet som tiggde mer pengar för att ge oss fler bilar. Fräckheten!

#Forza 5:s snedsteg ska ses i ljuset av av att det var ett av premiärspelen till den då nya Xboxen. #Forza Motorsport 6, däremot, får stå på egna ben. #Turn 10 har haft tid på sig, och nu förväntas ett lika magnifikt racingspel som de skämt bort oss med fyra gånger de senaste tio åren.

Tekniskt sett är Forza 6 mästerligt. Det kramar varje uns av kraft ur #Microsofts stackars hånade konsol, och levererar de där "omöjliga" 60 stycken 1080p-upplösta bilder i sekunden – konstant. Därmed infrias mitt första och största krav på ett Forza-spel – det ska flyta. Det gjorde också femman, men den här gången täcker också innehållet förväntningarna, med en bit över 450 bilar och 26 banområden vid release. Fast viktigare än tre gross åkdon är att du kan provköra vartenda ett innan du bestämmer dig för köp, och att du slipper tjatet om att betala dem med riktiga pengar.

Sjunk ner i förarstolen på framtiden i form av nästa generation Ford GT.

Lika viktigt är att alla bilar är hanterbara. Förra gången sladdade Mazda MX-5:an som om det satt späck på fälgarna. Och den Ford GT som kostade flera timmars credit-grindande att få råd med (Microsoft har tydligen överlevt min mikrobetalningsbojkott) visade sig vara närmast okörbar. Samtliga bilar jag hunnit testa i sexan går att köra med såväl ratt som handkontroll, inklusive dessa två. Som det ska vara i ett Forza-spel, att kunna få en riktigt bra upplevelse utan att behöva krångla fram ratten varje gång (även om körkänsla och varvtider mår bättre så). Samtidigt har det den där lilla tendensen att spela över, att däcken släpper aningen för lätt. En isig känsla, en aning klinisk jämfört med det råa #Project Cars.

Microsoft listar officiellt stöd för fyra rattar: #Logitechs nya G920, #Thrustmaster TX Ferrari 458 (läs vårt test), #Mad Catz Pro och #Fanatecs rattbas som du själv kompletterar med delar du vill ha. Samtliga går på omkring eller en bit över 3000 kr, så det där med att gamepad funkar bra igen har fler värden än bekvämlighet. Microsoft har lovat besked om fler samarbetspartners, men i nuläget kostar en ratt ungefär lika mycket som en konsol.

Senväg

Kampanjen ligger paketerad i fem huvudkategorier, med en samling inte alldeles glasklara underavdelningar med olika teman. Är det supersportbilar har du en handfull bilgrupper att välja kärra från, t.ex. nutida crème de la créme-raketer, 90-talsåk eller rena retrotrippar från 50- och 60-talet. Plötsligt får du också alternativa utmaningar som att i en annan bil möta The Stigs digitala skepnad och uppgifter som att köra om 40-talet Hundkojor med något Ferrari-artat.

Jag saknar #Forza 4:s behändiga genväg till uppgraderingsshopppen, nu får jag vackert krångla mig ut till huvudmenyn och leta reda på den därifrån. Ett inte alldeles välkommet #Gran Turismo-tänk. Fyrans smidiga översiktskarta fortsätter också den att lysa med sin frånvaro. Från den hittades alla upplåsa lopp och info om vilka bilar som krävdes för att delta. Den hade behövts för att ge en tydligare överblick över Forza 6 och dess race. Trots minst lika mycket att göra känns det mer låst och sämre styrt.

Mer gummi än i ett säkerhetstänkande glädjehus.

Online finns två stora nyheter: Spectator mode som låter dig se lopp i realtid, och Leagues. Det senare är lobbys där spelare matchas mot varandra utifrån skicklighetsgrad och attityd (kör du regelrätt möter du andra laglydiga, medan krocksugna förpassas på andra servrar). Varje event är öppet en viss tid, t.ex. ett par timmar om dagen i några dagar, och deltagarna belönas med credits utifrån prestation. Poängen är att du alltid ska hitta jämbördigt motstånd, en idé som låter utmärkt. Jag har dessvärre inte kunnat testa den, då jag haft begränsad tillgång till de allt annat än proppfulla servrarna under testperioden. Men det går förstås också att utforma egna race för den som så önskar, såväl vanlig banracing som lekfullare Tag mode-varianter (tänk kull).