”Permadöd finns på riktigt”, står det under en laddskärm i #Skyshine's Bedlam. Kanske är det något i tidsandan som gör att vi dras mot spel som straffar oss med permadöd. Kanske är det resultatet av åratal av uppgiven, cynisk post-modernism. Inget har någon mening. Allt är meningslöst och sen dör vi.

Det är förmodligen en grov övertolkning, dock. Faktum är nog helt enkelt så att vi helt enkelt bjudits på så många fenomenala spel som råkar ha permadöd som integral del i sin design. Som gör spelen mer spännande, likväl som hjärtskärande. Spel som #FTL och #Xcom är skarpa, smarta och djupt underhållande på ett sätt som hade glömts bort lite i spelutbudet. Det handlar inte om simpelt retrovurmande, utan om kärlek till finessrik och intelligent speldesign.

Om oddsen är emot dig, bomba hela skiten.

Skyshine's Bedlam (för att skilja spelet från alla andra spel som hetat #Bedlam och #Bedlam genom åren) är ett sådant smart litet spel. Utvecklarna har skalat av allt överflöd från #The Banner Saga, stoppat in lite influenser från FTL och #The Oregon Trail och knåpat ihop något som inte hymlar med sina influenser, men samtidigt står stadigt på egna ben.

Som den legendariska The Mechanic ska du föra en enorm, futuristisk ark över det postapokalyptiska sandhavet för att nå en mytomspunnen stad – Aztec City. Allt detta för att undvika klorna på den grymme despoten och krigsherren Viscera, som naturligtvis gör allt för att hindra dig. Alla som sett Mad Max kommer känna igen sig i upplägget.

Specialenheterna är dödliga och nödvändiga, om du lyckas värva dem.

Längs vägen stöter du på mängder med karaktärer och händelser att ta ställning till, du kan skaffa både vänner och fiender beroende på hur du beter dig. Systemet påminner om valen du får göra i FTL och varje spelomgång slumpas fram. En hel genomspelning kan ta mellan en och två timmar beroende på hur länge du överlever. Bedlam är perfekt avvägt för sin längd. Det känns aldrig som att det blir utdraget för sakens skull, och därför känns det alltid kul att börja på en ny omgång. Det slösar inte bort någon tid på sega intron – det är bara rakt ut i dödens käftar och börja kämpa för överlevnad.

Dödliga möten

Striderna är omgångsbaserade och starkt influerade av The Banner Saga. Varje omgång har du två rörelser att göra som kan spenderar på att antingen gå eller anfalla. Att positionera sig rätt och enligt de olika klassernas styrkor är nyckeln till framgång. Att se till att veteranerna överlever är livsviktigt för att ha någon chans på slutet. Det gäller också att värva specialenheter – kraftfulla karaktärer som är svåra att sänka men som allierar sig med dig om du besegrar dem. De olika fiendetyperna har alla sina styrkor du måste ta hänsyn till och anpassa din taktik efter.

Mutanterna måste dödas snabbt, eftersom de får mer HP för varje om omgång.

Du måste också hålla koll på dina resurser, hålla besättningen vid liv, uppgradera ditt fordon och hitta nya vapen och förmågor. En specialförmåga i rätt tidpunkt kan göra skillnad mellan vinst och förlust. Om en karaktär dör är den borta för alltid. Om den blir skadad behöver den läkas. Det finns mycket att ta hänsyn till, men allt är enkelt att lära och lätt att komma in i. Det är ett koncept som dessutom hade gjort sig utmärkt i bärbar form på surfplattor, 3DS eller PS Vita, så jag hoppas på en framtida portning.

Bedlam är en smart, komprimerad spelupplevelse som kapar allt dödkött och bara kastar dig ut i en ogästvänlig värld för att försöka överleva. Det är helt enkelt väldigt roligt att kämpa för livet i en deprimerande värld full av mutanter, galna sekter och oundviklig död.