Vi vet sedan tidigare att kraften är med Bioware och det kan verkligen behövas när de tar sig an det kanske mest ambitiösa onlinerollspelet någonsin. Vi har mätt midi-chlorian-halten på The Old Republic.

Vi kan nog alla vara överrens om att #Star Wars: Galaxies inte blev någon långvarig succé, speciellt inte idag när många har lämnat spelet likt nödkapslar från ett brinnande rymdskepp. Att det är svårt för saker att brinna i vakuum är något vi väljer att ignorera i vår metafor. #Bioware verkar heller inte ha ett traditionellt massivt onlinerollspel på gång, deras fokus har från dag ett varit att leverera en lika tät, storydriven upplevelse som i brett hyllade #Knights of the Old Republic. Det är inget litet åtagande när den ska delas med ett par tusen andra på en server.

Vi träffade nyligen Bioware i London och fick chans att spela ett uppdrag som Sith Inquisitor, en av de två sista klasserna att avtäckas, och som närmast kan jämföras Senator Palpatine (Darth Sidius). Att kasta blixtar och strypa folk på håll är hans melodi. Motsvarigheten på den ljusa sidan kallas Jedi Consular och är då mer av Yoda-typen som gillar att jonglera stora föremål med hjälp av kraften och övertyga svagsinta om att de inte letar efter just dina robotar.

Strunta i Alderaans vackra utsikt, det vankas ljussabeldans.

Jag startar vid ingången till ett gammalt tempel och möter min uppdragsgivare vid foten av en bred trappa. Så fort jag börjar prata med honom märks det tydligt att det är ett Bioware-spel: det finns gott om vägar i dialogerna, dels för att ta sig framåt men också för att gräva sig djupare in i bakgrunden till uppdraget. Allting är röstsatt så det känns som att sitta framför Knights of the Old Republic 3.

När jag väl fått mitt uppdrag (leta reda på utrustning i katakomberna) är dock onlinerollspelsdelen tydlig. Att attackera grupper med fiender med blixtar och tryckvågor är självklart underhållande men samtidigt känner jag smaken av allt för många timmar i #World of Warcraft i halsen ganska snart. 15 minuter är inte på långa väger (ljusår?) nog att döma ett spel, och verkligen inte ett onlinerollspel, så missförstå mig rätt. Jag hoppas att Bioware skapar lika engagerande uppdrag som deras inledningar.

Efter spelsessionen fick jag en pratstund med med LucasArts-producenten Jake Neri för att reda ut ett par farhågor, läs intervjun på nästa sida.

Föregående Nästa
Har aldrig riktigt gillat MMOs men om någon kan göra det rätt så är det utan tvekan Bioware. Ser framemot hur dom gör storyn, samtidigt så är jag lite oroad över hur kul det kommer vara när storyn väl är slut. Orka spela Dragon Age/Mass Effect utan stor... 04/12 Har längtat länge efter ett nytt KotOR men vågar nog inte pröva detta då jag är rädd att jag fastnar som jag gjort i WoW. Man förlorar så mycket på att fastna så mycket i ett spel. 04/12 Riktigt snajs :) Blir antigen att jag spelar det här eller APB.. eller ingetdera om båda blir dåliga, men so far ser båda riktigt najs ut.. .. kommer säkert spela båda.. >< 04/12 Fyfan va grymt det kommer bli. Att få uppleva en muliplayer konversation ála Bioware. Mums! 04/12 Bara jag som hade hoppats på en riktig singleplayer uppföljare... Så trött på alla MMORPG... 03/12 Jag hade hoppats på ett seriöst MMO (mer eller mindre det enda sedan WoW?) med engagerande PvP och oändliga gankingmöjligheter/-risker. När jag läser här på FZ om spelet tycks det vara mer som ett Fallout i Star Wars-miljö och med möjlighet till gruppsp... 03/12 Jag vill också ha den känslan :( Jag är galet sugen på spel som aldrig kommer komma :down: 03/12 Aldrig någonsin varit så sugen på ett spel som det här... Jag håller på att bli galen alltså! Måste hitta något bra att lira igen. 03/12 Kommer nog att spela detta efter release ifall jag fortfarande är intresserad av MMO´s. har nyss lagt av med dom i brist av något vettigt spel 03/12 Ser fram emot det här spelet likt alla andra, men känner många farhågor också. Varje gång jag läser om det kan jag inte komma ifrån känslan att det kommer att bli svårt att få det att funka. Ibland låter det nästan som att man vill göra ett singleplayer... 03/12
Skicka en rättelse