Vi kan nog alla vara överrens om att #Star Wars: Galaxies inte blev någon långvarig succé, speciellt inte idag när många har lämnat spelet likt nödkapslar från ett brinnande rymdskepp. Att det är svårt för saker att brinna i vakuum är något vi väljer att ignorera i vår metafor. #Bioware verkar heller inte ha ett traditionellt massivt onlinerollspel på gång, deras fokus har från dag ett varit att leverera en lika tät, storydriven upplevelse som i brett hyllade #Knights of the Old Republic. Det är inget litet åtagande när den ska delas med ett par tusen andra på en server.

Vi träffade nyligen Bioware i London och fick chans att spela ett uppdrag som Sith Inquisitor, en av de två sista klasserna att avtäckas, och som närmast kan jämföras Senator Palpatine (Darth Sidius). Att kasta blixtar och strypa folk på håll är hans melodi. Motsvarigheten på den ljusa sidan kallas Jedi Consular och är då mer av Yoda-typen som gillar att jonglera stora föremål med hjälp av kraften och övertyga svagsinta om att de inte letar efter just dina robotar.

Strunta i Alderaans vackra utsikt, det vankas ljussabeldans.

Jag startar vid ingången till ett gammalt tempel och möter min uppdragsgivare vid foten av en bred trappa. Så fort jag börjar prata med honom märks det tydligt att det är ett Bioware-spel: det finns gott om vägar i dialogerna, dels för att ta sig framåt men också för att gräva sig djupare in i bakgrunden till uppdraget. Allting är röstsatt så det känns som att sitta framför Knights of the Old Republic 3.

När jag väl fått mitt uppdrag (leta reda på utrustning i katakomberna) är dock onlinerollspelsdelen tydlig. Att attackera grupper med fiender med blixtar och tryckvågor är självklart underhållande men samtidigt känner jag smaken av allt för många timmar i #World of Warcraft i halsen ganska snart. 15 minuter är inte på långa väger (ljusår?) nog att döma ett spel, och verkligen inte ett onlinerollspel, så missförstå mig rätt. Jag hoppas att Bioware skapar lika engagerande uppdrag som deras inledningar.

Efter spelsessionen fick jag en pratstund med med LucasArts-producenten Jake Neri för att reda ut ett par farhågor, läs intervjun på nästa sida.