Alan Wake vandrar i samma dystra mörker som Max Payne. Ljuset i mörkret är ett absolut måste, utvecklarna Remedy berättar varför.

Författaren Alan Wake har skrivkramp. Hans fru Alicia tar honom till Bright Falls, en avlägsen ort i norra USA, i ett försök att återfinna makens förlorade kreativitet. Men hon försvinner spårlöst och Alan upptäcker till sin fasa att händelserna slaviskt följer förloppet i en av hans böcker.

Han ser dyster ut, Alan (nedan). Men Kafka... förlåt, Max Payne (ovan) hade det inte heller så roligt.

#Remedy har släppt tre spel på tretton år, det senaste för mer än sex år sedan. Att de fått tid och resurser att knåpa på #Alan Wake i snart ett halvt decennium visar vilken tilltro #Microsoft sätter till dem. Det ska de tacka en dyster snut med cementerad käke för. De båda Max Payne-liren har satt företaget i en sits få konkurrenter kan mäta sig med - de svänger ihop ett helt nytt varumärke och kryddar det med ett par rågade skopor innovation.

Det mörka hotet

Ljuset är din vän, mörkret en fiende att frukta. Mörkret skyddar onda krafter, dina fiender, och ljuskällor av olika slag fungerar som både fristad och vapen. En dygnscykel betyder att du kommer få det svettigt nattetid när allsköns obehagligheter härjar i mörkret. Ljus och mörker fungerar alltså som skydd, hot och stämningsbyggare. Exakt hur har tidigare varit oklart, och även om utvecklarna börjat berätta om hur saker och ting fungerar är mycket ännu höljt i dunkel (häpp!) kring hur Alan Wake fungerar.

Lantliga släktingar till en kunglig bil vid namn Christine.

Vi har fått en pratstund med Remedy om författaren och hur saker och ting står till i den nordvästamerikanska småstaden. På nästa sida kastar huvudförfattaren Sam Lake och managing directorn Matias Myllyrinne ljus över mysteriet Alan Wake.

Föregående Nästa
Det får de visst! Frågan är ju om de kan... ;) Lär ju låsa in mig i med det här spelet när det kommer! 10/12 Ja, precis! Väljer de tex endast 360 så kan inte PC-människorna klaga på att det är en konsollportning. Men det är klart det är tråkigt för dem om de inte får spela detta spel. 10/12 Remedy gör bra skit, så Alan wake ligger lätt på min köplista. ang. pc/xbox. synd. men så länge som dom inte försöker sig på båda samtidigt så är jag nöjd. 10/12 Det enda som skulle tala för att de gjorde det är att gossarna är finnar. Åh andra sidan så ligger deras hembas i Esbo, ett stenkast ifrån Helsingfors. Vad jag vet så är svenskan utbredd "bara" på den finska västkusten. Är iaf så jag förstod en korridor... 10/12 ja den där riktiga open world som först utlovades lär ju inte hända, och att dom övergett pcn för närvarande gör ju inte saken bättre... 10/12 Remedy är bra på att hypa. första max payne tog också flera år att släppas efter att det visades upp första gången. 10/12 Alltid kul med AW-nyheter. Lite ny info för min del också, det där med två-stegs dödandet. Vilka förväntningar jag har på spelet. Längtar efter att få starta det på min box och projektor. 10/12 Ofan, hoppas spelet kommer inom 6 månader =) 10/12 kändes inte som Tomas lyckades klämma något intressant ut ur utvecklarna då dom oftast tycktes undvika eller missuppfatta frågorna. Men Alan Wake kommer bli lujligt bra är jag rättså säker på. 10/12 Så sant så! 10/12
Skicka en rättelse