Författaren Alan Wake har skrivkramp. Hans fru Alicia tar honom till Bright Falls, en avlägsen ort i norra USA, i ett försök att återfinna makens förlorade kreativitet. Men hon försvinner spårlöst och Alan upptäcker till sin fasa att händelserna slaviskt följer förloppet i en av hans böcker.

Han ser dyster ut, Alan (nedan). Men Kafka... förlåt, Max Payne (ovan) hade det inte heller så roligt.

#Remedy har släppt tre spel på tretton år, det senaste för mer än sex år sedan. Att de fått tid och resurser att knåpa på #Alan Wake i snart ett halvt decennium visar vilken tilltro #Microsoft sätter till dem. Det ska de tacka en dyster snut med cementerad käke för. De båda Max Payne-liren har satt företaget i en sits få konkurrenter kan mäta sig med - de svänger ihop ett helt nytt varumärke och kryddar det med ett par rågade skopor innovation.

Det mörka hotet

Ljuset är din vän, mörkret en fiende att frukta. Mörkret skyddar onda krafter, dina fiender, och ljuskällor av olika slag fungerar som både fristad och vapen. En dygnscykel betyder att du kommer få det svettigt nattetid när allsköns obehagligheter härjar i mörkret. Ljus och mörker fungerar alltså som skydd, hot och stämningsbyggare. Exakt hur har tidigare varit oklart, och även om utvecklarna börjat berätta om hur saker och ting fungerar är mycket ännu höljt i dunkel (häpp!) kring hur Alan Wake fungerar.

Lantliga släktingar till en kunglig bil vid namn Christine.

Vi har fått en pratstund med Remedy om författaren och hur saker och ting står till i den nordvästamerikanska småstaden. På nästa sida kastar huvudförfattaren Sam Lake och managing directorn Matias Myllyrinne ljus över mysteriet Alan Wake.