Lars Gustavsson
Lars började sin spelkarriär på #Refraction Games som artist på #Codename Eagle och fick sedan det nervösa uppdraget att vara projektledare för #Battlefield 1942.

Att tiden går fort när man har kul är en gammal nött klyscha, men tittar jag tillbaka på 00-talet kan jag inte annat än stämma in. Med mina drygt 10 år i spelbranchen motsvarar det egentligen hela 00-talet, och under den tiden har mediet genomgått en förvandling av sällan skådat slag. Med titlar som Dance Dance Revolution och hårdvara som Nintendos Wii har spelmediet tagit sig från pojkrummet in i det sociala finrummen. Det har gått från ett medium för ljusskygga till ”förfest-event”, från något du upplever ensam till enorma sociala nätverk som #World of Warcraft.

Den här mannen är medskyldig till BF1942:s framgångar

Det är viljan att göra något ingen annan tidigare gjort som ständigt tar mänskligheten framåt, och så även inom spelmediet. #Battlefield 1942 var vår vision av framtidens shooter och idag, sju år och över 25 miljoner sålda spel i serien senare, kan vi bara titta tillbaka och förundras. Vad kommer imorgon? Så fort som någon tänjer på reglerna kommer en störtflod av kopior, vidareutvecklingar och/eller helt nya idéer som slagit rot tack vare tidigare upptäkter.

Det har varit en underbar resa, vilket inte betyder att den är över - den har precis börjat. Vi skall nu röra på oss ännu mer och spela helt utan handkontroller. Vår telefon är en högpresterande spelkonsol som sprider våra highscores ut på Facebook där det lockar och utmanar. Upptäck, köp och ladda ner. Alltid nära, alltid tillgängligt. Framtiden är inte här, den ligger alltid framför oss, vilket gör det så spännande att vakna upp på morgonen och gå till jobbet på Dice.

John Romero
Den sedemera utskrattade #Quake-guden som numera arbetar på ett än så länge hemligt massivt onlinespel på företaget #Slipgate Ironworks. Rötterna har han dock i #Apple-datorer.

Jag tycker att en av de viktigaste sakerna det senaste decenniet var Apples återkomst in i folks medvetande med deras häpnadsväckande datorer och Iphonen. Kraften i det Apple drog igång kommer kännas i decennier framöver i takt med att de vinner ny mark. Jag vill jämföra Apple med #Nintendo: de skapar en högkvalitativ hårdvaruplattform och skriver dessutom ett utomordentligt operativsystem till den.

Johan Kristiansson
Verkställande direktör för den Uppsala-baserade utvecklaren #Starbreeze Studios, som startades redan 1998 ur demogruppen Triton Studios.

Det största som har hänt på Starbreeze är nog att vi har släppt tre spel i rad som har haft över 80% på Metacritic. Det är vi väldigt stolta över. Vi är också glada över att vi har etablerat en relation med EA Partners. De samarbetar bara med en handfull utvecklare, till exempel #Valve, #Crytek, #Id Software och #Epic. Det känns kul att vi har fått komma in i den familjen.

Riddick - omtyckt av recensenterna

Martin Lindell
Martin var tidigare chefredaktör för branschtidningen Manual (därav Manual-Martin) och är i dag informatör för (svenska) #Dataspelsbranschen. Har även skrivit en bok om #Nintedos historia i Sverige.

Martin Lindell

Den tidigare Xbox-bossen Michel Cassius sa "It's good to play together". Vi fnissade en hel del åt det naiva citatet, men det visar sig att han prickade väldigt rätt. Den sociala aspekten blev den naturliga utvidgningen för branschen efter man erövrat det grafiska uttrycket och teknikhoppen blev allt mindre märkbara mellan varje ny generation. Under årtiondet har vi sett det växa fram från Dreamcasts onlinespel med den mjuka profilen som casualspelet #Chu Chu Rocket och för de mer inbitna med rollspelet #Phantasy Star Online

.

Vad utvecklingen har utmynnat i tio år senare manifesteras i aktuella spel som dels #Modern Warfare 2, där onlinespelandet är en oerhört viktig komponent, dels genom breddningen mot nya målgrupper med Guitar Hero, Singstar, #Wii Sports och liknande spel där uttrycket social gaming är kärnan i underhållningen. Personligen faller inte #World of Warcraft mig i smaken, men det kan mycket väl vara decenniets viktigaste spel. #Blizzard lyckades kombinera sitt redan starka varumärke med onlinespel där social samhörighet utgör en viktig faktor. Så Cassius fick slutligen rätt med sitt "It's good to play together".