Mycket har dock ändrats sen det första spelet släpptes. 3DO gick i konkurs efter Heroes of Might and Magic (hädanefter HoMM) IV. Rättigheterna såldes till bland annat Ubisoft som gav tyglarna till spelutvecklaren Nival Interactive. Nu är det dags för Nival att visa vad de går för när det gäller skapandet av ett nytt spel i en legendarisk serie.

Det första intrycket av spelet är väldigt viktigt, det säger om det kommer bli ett spel värt sitt namn eller om det slutar upp som en flopp. HoMM V lyckas dock direkt dra in en med en underbar introfilm - helt i klass med Blizzards excellenta renderingar. Menyn som kommer efter är också väldigt spännande och du får se en djävul och en präst slåss inför dina ögon. Musiken är helt i klass med föregångarna, något som jag snart återkommer till.

Turbaserad och stolt

Spelidén är lika enkel som den är välformad - men väldigt svår att förklara. HoMM V är inget renodlat rollspel, inte heller ett rent strategispel, det är snarare (håll i dig) en turbaserad rollspelsstrategi. Du kontrollerar en hjälte och till din hjälp kan du anlita en armé. Med den kan du besegra dina fiender och erövra slott. Allt detta är turbaserat, så tio timmars spelande går inte åt skogen bara för att en halvnaken man i helskägg dansar för sig själv utanför ditt fönster och du missade att klicka på pausknappen. Här sköts alla strider och alla rörelser en runda i taget.

För att kunna bygga en armé åt sin hjälte krävs det för det mesta att du besitter en stad. Genom resurshanteringen kan du uppgradera en liten by till en stad som skyddas av murar och vakttorn. Varje byggnad har en specifik användning. De flesta av dem är till för att träna enheter, medan andra, till exempel marknadsplatsen är till för att byta till sig andra resurser som du kan behöva.

Raser

I HoMM V finns det sex raser;

  • Academy - med hjältar och enheter som kan liknas vid något ur Tusen och en natt-sagor, magiker som reser på elefanter och "anden i flaskan" för att nämna några.

  • Haven - Här är det riddartider som gäller, med knektar, riddare och präster. Men även fantasy-bestar såsom gripar.

  • Sylvan - Alver och älvor av alla dess slag, enter, enhörningar och druider - Sagan om ringen deluxe det vill säga.

  • Inferno - Som det låter är det inte direkt en semesterplats. Demoner av alla dess slag varav djävular är det hemskaste du kan åkalla till din armé.

  • Necropolis - Skelett, zombier och vampyrer bland annat, en ras som får håret i nacken att resa på sig.

  • Dungeon - Forngrekisk stil med minotaurer och hydror, men även lönnmördare och häxor av alla dess slag.

Alla dessa raser har helt unika hjältar, städer, enheter och färdigheter. Necropolis till exempel kan återuppliva döda kroppar för att få sin armé av odöda växa, medan alla demoner kan öppna en port till helvetet och föra in nya enheter under slagets gång.