När ett stycke betakod av #Napoleon: Total War nyligen ramlade in på redaktionen försvann vår strategisålda chefredaktör @Jocke Bennet blixtsnabbt in i spelrummet för att sätta #Creative Assemblys nya på prov. Vi har bett er läsare att ställa era frågor om spelet till den ärrade bossen, här är hans svar.

Kom ihåg att svaren baseras på en sen betakod av spelet, och att saker och ting kan komma att förändras till release. Exempelvis kunde han inte testa någon form av multiplay i betan, och endast en kampanj av tre var tillgänglig.

Har AI:n förbättrats sedan #Empire? Har den så kallade melee-buggen försvunnit? Och viktigaste av allt, kan den ens göra upp riktiga linjer med soldaterna? (Frågat av @Wartoz)
- Utan att ha gjort några veteskapliga tester känns det som om pathfindingen har förbättrats. Enheterna reagerar snabbare och är överlag bättre på att utföra de order de får på slagfältet. Formationerna sätts och upplöses mycket snabbare.

Är något DLC planerat? (@kaninmannen)
- Det lär släppas ett antal DLC med nya enheter vid och tätt inpå release. En del ingår redan i olika versioner av spelet.

Hur pass snyggt är spelet jämfört med Empire, är det ungefär samma eller har det blivit ännu lite bättre?
- Grafiken är rejält upphottad, både på kampanj- och stridskartorna. Speciellt fångad blev jag av effekter som rök och explosioner. Slagfälten fylls snabbt av krutrök som gör sikten dålig. Härligt! Det finns även fler årstider och det skiftande vädret gör sitt till det visuella. Regnet är sådär härligt tungt.

Vad är skillnaden mellan Napoleon-spelet och Empire? (@Mr. G)
- Förutom multiplayer-delen är skalan den stora skillnaden, och eran förstås. I de två första kampanjerna, som påminner mycket om "The Road to Independence" i Empire, spelar du ett rätt skriptat spel. Vilket jag gillar! I Empire försvann den historiska spänningen så snart Sverige hade erövrat halva Ryssland. Här lever man hela tiden i en sorts "detta kunde ha hänt i verklgheten"-känsla.

Kommer man kunna spela som nån annan fraktion än Frankrike? (@Masterer)
- Spelet är uppdelat i tre kampanjer: Italien, Egypten och The Grand Campaign. I de två första spelar du som Frankrike och Napoleon. Jämför med "Road to Independence" i Empire: ett mycket snävare och tightare perspektiv, men många skriptade händeler. I den stora kampanjen kan du däremot ta del av andra nationer. Spelet kommer även att innehålla en mängd historiska slag. I multiplay kan du spela som andra nationer, även i de tre kampanjerna.

Är det mindre kloner sen Empire? (@MacNille)
- Nej de är av ungefär samma storlek som tidigare.

Hur kommer soldaterna se ut i detalj? Kommer de fortfarande vara (i stort sett) karbonkopior av varandra eller kommer vi få se lite mer slumpade ansikten respektive uniformsdetaljer? (@0lo0l)
- Det känns det som om det är lika stor andel karbonkopior som förut. Tyvärr.

Napoleon: The Clone Wars.

Hur kommer onlinekampanjen fungera? (@FelixenS)
- Det vet vi inte förrän vi får tag på recensionskoden - borde inte dröja länge nu. Men alla tre kampanjer kommer att vara spelbara för två spelare, i en turodningsbaserad variant. Håll även utkik efter det extremt spännande inslaget med mänskligt motstånd i singelkampanjen!

Kommer Napoleon själv finnas med under striderna, eller är han bara som någon slags ledare som sitter i ett slott? ((@FelixenS)
- Generalens enheter, inklusive Napoleon själv, är som vanligt med på slagfältet. Nyheten är att de nu har en synlig ring runt sig som indikerar hur långt deras moralhöjande inflytande sträcker sig. Man blir med ens mycket mer aktiv som spelare, och flyttar runt sin general till de hotspots på slagfältet där han behövs mest. Det är väldigt tillfredställande.

Den gamle navelluddspetaren finns med på slagfältet i egen hög person.

Är spelet bättre optimerat än vad Empire var? (@the_man_swe_90)
- Baserat på betan som FZ tagit del av går det inte att svara ja på den frågan.

Hur har dom ändrat artilleriet från Empire, för att mäta skillnaden i hur viktigt det var i jämförelse mellan 1700- och 1800-talskrigsföring? (@frizko)
- Artilleriet är såklart kraftfullare, men verkade inte helt optimerat i betan. Känns väldigt kraftfullt emellanåt, vilket gör att man hela tiden sitter barnvakt så att inte någon kula raderar en hel formation.

Kommer det bli lättare med offensiv och rörligare taktik i och med den stora tekniska utvecklingen av vapen och kanoner? (@eatbeaver)
- Jag hoppas det, men den här eran var ju en av stora, tröga formationer precis som den i Empire. Inte förrän mot slutet av amerikanska inbördeskriget verkade generalerna fatta vitsen av att inte stoiskt stå på led mitt emot varandra i något sorts av respekt och gentlemannaskap.