Med #System Shock 2 och den andliga uppföljaren #Bioshock lyckades #Irrational Games nå enorma kritikerframgångar. Företaget gödslar inte direkt med spel, utvecklingen får ta sin tid och de satsar istället på djup - bokstavligt talat. När det nu är dags för Bioshock 2 har de lämnat över utvecklingen till #2K Marin, frågan är om vi får se ännu en klassisk uppföljare där det enda som är nytt är hur korridorerna svänger eller om de lyckas leva upp till Irrationals framgångar.

Du kommer snart att få ett svar på den frågan, men vi ska börja med att ta en titt på spelvärlden.

En storpappa istället för Jack

Till att börja med är vår vän Jack från Bioshock inte längre kvar, vilket är en fundamental skillnad. Du spelar istället som en så kallad Big Daddy och din uppgift är att leta reda på en särskild Little Sister. I grund och botten betyder det att du spelar i det andra laget - fast ändå inte. Det finns gott om galningar som vill ta kål på dig och det är ibland lätt att glömma bort att du faktiskt inte är Jack.

Att spela som Big Daddy innebär dock en del skillnader. Andra storpappor kommer inte att attackera dig – om du inte attackerar deras lillasyster eller försöker ta kontroll över henne. Då blir det till att slåss, vilket kan vara en mardröm i sig. Har du spelat ettan vet du hur hårda storpapporna är.

Som synes var tandvården en av de första sakerna som fallerade i Rapture.

Undervattensstaden Rapture är i princip som i föregångaren, det dryper av vatten överallt och den sköna 50-talskänslan finns kvar – trots att det nu är 1968. Neonskyltarna blinkar, inredningen är fortfarande förstörd och fler rum är vattenfyllda. Det verkligen känns att havet håller på att återta sina stulna domäner.

Havet ÄR djupt

En skillnad är att du i vissa delar av spelet rör dig utanför Rapture, vilket är riktigt coolt. Första gången jag kom ut i havet var en spektakulär upplevelse. Bakom en klippa dyker en jättebläckfisk upp och jag förbereder mig för strid. Som tur är simmar jätten bara förbi och i det läget kunde jag fortsätta utan problem.

När du klampar omkring utanför staden är alla ljud dämpade och du behöver inte oroa dig för att skadas när du hoppar utför stup. Att simma är det inte tal om eftersom din dräkt är för tung, men du får röra dig rätt fritt utanför Rapture, även om det finns en utstakad väg.

I övrigt spelar du på samma sätt: du plockar upp vapen och använder dem för att på grymmast möjliga sätt hacka, borra, spränga, elektrifiera och skjuta sönder fienderna. Det finns några nya vapen, som jag dock inte tänker avslöja. Det är betydligt roligare att hitta och uppleva dem på egen hand. Särskilt ett, som har med vassa spetsar att göra. Plasmiderna, en genmodifikation som ger dig specialkrafter som att skjuta elektricitet från vänsterhanden eller flytta föremål med telekinesi, är också kvar.