– Vi har gått från pungkulor till pansarvagnar.

Katrina Schnell, producent på #Obsidian Entertainment, sammanfattar studions resa de senaste åren lite mer koncist än jag kanske väntat mig, men visst har hon rätt. Det var nog inte jättemånga som väntade sig att en studio känd för rollspel som #South Park: The Stick of Truth, #Fallout: New Vegas och #Pillars of Eternity skulle ta sig an en mikrotransaktionsbaserad pansarvagnssimulator, men för ett företag i ekonomisk knipa är utgivarpengar svåra att säga nej till.

Trots all extravagans hann vi se ett par nya fordon, däribland B1 Draco, min favorit

Att #Armored Warfare utvecklas av ekonomiska skäl är inget Obsidians VD Feargus Urquhart hymlar med, men det är något visst med just ryska pengar. Bakom investeringen står ryska IT-jätten Mail.ru och deras dotterbolag My.com, och när jag i mitten av oktober bjöds till Obsidians kontor i Kalifornien sparades det knappast på krutet. My.com vet mycket väl att de konkurrerar med ett av världens allra största spel, och för att imponera på oss journalister lades mer tid ned på grillfester och en avskedsmiddag på en lyxjakt än på spelet självt. Och självklart hade det inte varit ett ryskt evenemang utan ett gäng booth babes.

Klonerna anfaller

För Obsidians del är det självklart en bra bit ifrån vad de är vana vid (och förmodligen bekväma med), men jag förstår deras motivering. Efter en rad inställda spel såg det helt enkelt mörkt ut för studion, som nu till stor del har Mail.ru att tacka för sin fortsatta överlevnad. Armored Warfare blev därför deras räddning, men att göra en #World of Tanks-konkurrent är inte det lättaste.

Vid första anblick finns det inte mycket som skiljer de två spelen åt. Inte mycket alls, rentav. Användargränssnittet är nästan detsamma, garaget där du mellan matcher kan uppgradera, köpa och utrusta fordon är i princip identiskt, och spellägena är i princip oförändrade. Att kalla det en World of Tanks-klon är ingen underdrift, men om Judge Dredd lärt oss något så är det att kloner inte alltid är sämre än sina original.

Det mesta är förstörbart - men förmodligen inte World of Tanks dominans

– Vi tänker att det ju finns jättemycket utrymme på marknaden, säger Anthony Davis, senior gameplay programmer på Obsidian. Det finns till exempel inte bara ett MMO, även om man kanske kan tro det när man tittar på World of Warcraft. Tanken från början var ju att konkurrera med World of Tanks, men det är inte så dumt som det verkar. De har andra världskriget som det gör jättebra, och vi tar helt enkelt nutiden. Jag tror inte vi ser varandra som hot, direkt.

Har du spelat World of Tanks tidigare så har du redan sett nästan allt Armored Warfare har att erbjuda. Jag säger nästan, för det enda verkligt unika i Armored Warfare är dess PvE-läge. Där slåss fem spelare mot datorstyrda motståndare på en rad olika uppdragsorienterade banor. Målen i sin tur är vitt skilda; i ett scenario ska spelarna fly genom ett välbevakat område till en specifik punkt på kartan innan tiden går ut, i ett annat försvarar de sig mot vågor av fiender. Fem olika uppdrag finns totalt, och vid en avklarad match delas erfarenhet och valuta ut.