Det är lika bra att vi får det överstökat på en gång. #Dice Star Wars-spel står på egna ben och de är lika skakiga som en AT-ST på ett gäng rullande stockar.

Det finns en anledning till varför jag vill var så rakt på sak, och gå direkt på wookiens kärna. Det verkar nämligen finnas en hel mängd Battlefield-fans som fått för sig att Dice precis släppt ett spel för dem. Inget kunde vara mer fel.

#Star Wars: Battlefront är en arkadig kärleksförklaring till det stjärnkrig 70- och 80-talister växte upp med, vissa skulle säkert använda det mer negativt laddade ordet casual. Luke Skywalker är välrakad, Han Solo flörtar med Leia och Kejsaren skrattar elakt. Inte ens när Jakku, skådeplatsen från den nya filmen, dyker upp som bana innan årskiftet blir det några nymodigheter.

Barndom!

Spelet handlar väldigt mycket om att återuppleva de lekar man själv iscensatte med Kenners numera klassiska leksaksfigurer och fordon. Göra verklighet av fantasin att flyga över snövidderna på Hoth i en snowspeeder medan en AT-AT beslutsamt klampar framåt, eller lattja gerillakrig i den täta skogen på Endors måne. Det handlar väldigt lite om växelvis framryckning och militärlingo.

Det här borde inte förvåna någon. Ändå hör man missnöjets gnisslande tänder världen över.

Medan Battlefield har gått samma väg som så många andra onlinepangare, där striderna mer och mer känns som rena transportsträckor till nästa vapenupplåsning eller nivåstegring, har Battlefront skalat bort mycket sådant krimskrams. Visst, det tar ett gäng speltimmar innan du låst upp alla laserpickadoller och karbiner men de har inga uppgraderingsmöjligheter. Spelar du med en mer ambitiös polare kan du använda dennas prylar.

Prickpangare, fordonsmörsare och granat!

Istället hakar det på en annan kraftigt stigande trend där regelrätt beväpning byts ut mot specialförmågor. Precis som när det för ett gäng år sedan blev poppis att bara erbjuda två vapen åt gången har moba-tänket verkligen slagit igenom. I Battlefront kallas detta kort och du kan ha totalt tre stycken på handen samtidigt. De ger dig olika sorters granater, sköldar och potenta hjälpmedel som precis som vapnen låses upp med den spelvaluta du belönas med efter varje match. De har ingen särskilt ammo utan baseras istället på ett cooldown-system.

På tal om trender, man börjar verkligen bli gammal när man ser gamla mekaniker dyka upp till ytan igen. Som att banorna är strösslade med power ups. Dessa ger dig access till bland annat flygfordon, olika sorters droids och de omdiskuterade hjältarna/skurkarna. De senare har jag väldigt svårt för och jag ska förklara varför.