Flera års väntan är snart förbi – Oculus släpper snart virtual reality-headsettet Rift. Men vad är det egentligen du betalar 7 000 kronor för? FZ ger dig den kompletta Rift-guiden!

VAD ÄR OCULUS RIFT?

Rift är ett rörelsekänsligt virtual reality-headset för pc-datorer. Det byggs av #Oculus VR, ett företag som grundades av bl.a. Palmer Luckey och Brendan Iribe i Kalifornien 2012. Sedan mars 2014 ägs Oculus VR av #Facebook, som betalade 2 miljarder dollar för företaget.

Idén till Rift föddes av VR-entusiasten Palmer Luckey, som 18 år gammal byggde en första prototyp i sina föräldrars garage år 2011. Han var frustrerad över de befintliga VR-headsettens brister (dålig kontrast, fördröjningar, låg field of view), och målet var att ta fram en bättre version.

I augusti 2012 startades en Kickstarter-kampanj för att finansiera Rift. Målet – 250 000 dollar – nåddes på några timmar, och insamlingen stannade på 2,4 miljoner dollar. Två utvecklarversioner och ett par uppdateringar av dem har lanserats, och den 6 januari 2016 stod det till slut klart att konsumentversionen släpps i mars. Under andra halvan av 2016 släpps också kontrollerna Oculus Touch. Det var tidigare tänkt att lansera dem under våren.

VAD KOSTAR EN RIFT?

  • Rift kostar 699 euro (ca 6 500 kr) i Sverige och Europa, inklusive moms och skatter. Frakt tillkommer, för FZ:s del blev fakten 44 euro. Totalt betalar vi 6 860 kr för en Rift och frakten.

  • I USA kostar Rift 599 dollar, men till skillnad från EU-priset tillkommer skatter och avgifter.

  • De som köpte den första development-versionen av Rift genom Kickstarter-insamlingen får konsumentversionen gratis.

För 700 euro får du mer än bara ett VR-headset.

NÄR KAN JAG KÖPA DEN?

  • Rift släpps den 28 mars. Du kan förhandsboka den nu, men den blev snabbt fullbokad så i nuläget är maj beräknad leveransmånad.

VAR KÖPER JAG MIN RIFT?

Den må se snällt avskalad ut, men den vill ha en rejäl dator för att fungera.

VAD FÅR JAG FÖR PENGARNA?

  • Ett Rift-headset

  • En Xbox One-handkontroll

  • Ett headset (hörlurar och mikrofon)

  • En tracking-sensor

  • Oculus Remote, en fjärrkontroll för enkel navigering med Rift på huvudet.

  • Spelen #EVE: Valkyrie (om du förhandsbokar) och #i[iLucky's Tale[/i]"]

FINNS DET NÅGRA SPEL DÅ?

  • Ja, eller det är i alla fall på gång. "Dussintals fullstora AAA-spel" ska enligt Oculus vara under utveckling och innan 2016 är slut ska det finnas "fler än 100 titlar tillgängliga", däribland #Minecraft. Wikipedia har en diger lista.

  • Det går att, med mer eller mindre stor framgång, köra en del spel utan officiellt Rift-stöd i VR, detta med hjälp av tredjepartsmjukvara.

VILKEN HÅRDVARA SITTER I RIFT?

  • Display: 2 st VR-anpassade OLED-displayer med upplösning på 2160x1200 (1080x1200 per öga), och uppdateringsfrekvens på 90 hz för varje skärm.

  • Field of view: ca 110 grader

  • Sensorer: accelerometer, gyroskop, magnetometer, extern tracking-sensor

  • Anslutningar: Kräver HDMI 1.3-output, 3 st USB 3.0-portar och 1 USB 2.0-port

  • Ljud: Inbyggda hörlurar och mikrofon. 3D-audio

  • Input: Xbox One-kontroll (medöljer), Oculus Touch (separat styrenhet, säljstart i höst)

Enligt Oculus kräver Rift att ca 400 miljoner shadeade pixlar per sekund renderas, vilket i sin tur kräver en tre gånger kraftigare grafikprocessor än vad som krävs för att rendera 1080p-upplösning.

Styrdonet Oculus Touch ska släppas i höst.

VAD BEHÖVER JAG FÖR DATOR?

  • Grafik: #Nvidia Geforce GTX 970 / #AMD Radeon R9 290 eller bättre

  • CPU: Intel i5-4590 eller bättre

  • RAM: minst 8 GB internminne

  • HDMI: HDMI 1.3-videoutgång

  • USB: 3 st USB 3.0-portar + 1 USB 2.0-port

  • OS: Windows 7 (64 bitar, SP1) eller nyare

Det här är alltså minimumkraven, och ingen garanti för att kunna köra alla spel i full upplösning och silkeslent flyt. Exempelvis #Elite: Dangerous har brutala systemkrav för att funka i VR.

Det finns ett officiellt program (eller app, om du talar nydata) som testar om din dator klarar Rift.

Oculus samarbetar med flera datormärken som säljer Oculus Rift-certifierade datorer. Priserna börjar på 999 dollar, vilket i Sverige torde motsvara ca 10 000 kr. Totalpriset för dator och Rift (exklusive skärm och annan kringutrustning) landar då i trakterna av 17 000 kr.

VILKA ALTERNATIV FINNS?

  • Playstation VR.
    Ett PS4-exklusivt VR-headset som ska lanseras under årets första halva. Har OLED-skärm med upplösningen 1920x1080 (960x1080 per öga) och maxupplösning på 120 hz och en FOV på 100 grader. Andra funktioner är stereoskopisk 3D, headtracking modell 6DoF och tv-output. Pris okänt.

    Mer om Playstation VR

  • HTC Vive Pre.
    Ett samarbete mellan mobiltillverkaren #HTC och Valve. Vive skiljer sig från övriga VR-headsets genom att vara byggd så att spelaren ska kunna gå runt i rummet. Har ungefär samma hårdvaruspecifikationer som Rift. Släpps i april 2016, pris okänt.

    Mer om HTC Vive Pre

  • StarVR.
    Ett VR-koncept från svenska #Starbreeze som ännu är i sin linda, men har betydligt kraftigare hårdvara. StarVR har dubbla 5,5-tumsskärmar med upplösningen 5220x1440 pixlar och nästan dubbelt så bred field of view jämfört med Rift och Vive. Inget releasedatum än, men sannolikt ligger den några år framåt i tiden. Pris okänt, förstås.

    Mer om StarVR

Folk betalar ju 12k för facebookmaskiner så ^^ (mac) 10/01 Det var tvärtom det enda jag klarade. ;) 09/01 Håller med Traxor här, man visste ju inte att man skulle få den när man köpte DK1:an. Man har ju redan fått altl man betalade för och kan hämta ut konsumentversionen utan kostnad, eller gratis, utan några krav. Annars tycker jag du har helt rätt i att... 08/01 Det man "köpte" i kickstartern var utvecklingskitet DK1 som Oculus har levererat för länge sen. Det fanns ingen indikation att man skulle få den färdiga konsumentprodukten utan extra kostnad i kickstartern. Så man skulle kunna argumentera att man får... 08/01 "Gratis"? Ni menar "Utan extra kostnad". "Gratis" innebär att du kan gå och hämta den som ett gratisprov av mat på ICA. Nu har kickstartarna gjort en köp och då uppfylls inte definitionen "Gratis". För övrigt så finns det USB 3 kort att köpa om USB port... 08/01 Rätt, artikeln ändrad. Rift kostar ca 6500 kr med dagens växelkurs. När vi beställde var frakten 44 euro, totalpriset blev 6860 kr. 08/01 Aha det visste jag inte, trodde varje uttag hade ovan nämda siffror 08/01 Överföringshastigheten och strömtillförseln från USB 2.0 räcker nog. Men USB 3.0 har lägre latency. edit: Iofs, dataströmmen från kameran lär ta upp en del av bandbredden. USB 2.0 har en delad max cap på 40MB/s och 500ma strömtillförsel per kontroller,... 07/01 Klarar sig inte headsettet eller kontrolrn på en usb 2? 07/01 Låter väl iofs rätt vettigt :) men trotts det är 4 portar rätt mycket med tanke på att man vanligtvis redan har en del usb saker inkopplade. Men det ska nog ordna sig :) 07/01
Skicka en rättelse