1998 års #Metal Gear Solid är på väg att kläs i modern skrud. Eller rättare sagt en hemmasnickrad tolkning av Solid Snakes första 3d-smygare. Shadow Moses heter projektet, som förpackats i spelmotorn Unreal Engine 4. En färsk film ger dina ögon en hel lördagsgodispåse i ett svep.

Ursprungligen var målet med nyversionen att återskapa miljön från ön Shadow Moses, att göra ett "museispel" som upphovsmannen Airam Hernandez säger på spelets Facebook-sida. Men när projektet fick mängder av uppmärksamhet beslutade han att ta det längre.

The first objective of this project was to recreate just the Shadow Moses environments and [to] make a 'museum game' to those who wanted to explore the base with current technology. My surprise was that [after] after a few weeks, everybody was talking about it! So many online magazines started writing articles and I received a lot of messages offering help and support. That's the reason I decided to remake the entire game.

Den stora frågan är om Hernandez lyckas smyga Shadow Moses under #Konamis radar, eller om juridiken fäller Snake. I väntan på release eller besked fördriver du förslagsvis tiden med att spela igenom #Metal Gear Solid 5. Eller kanske kolla långfilmen #Metal Gear Solid 4.