Igår landade förra årets Xbox One-släpp #Gears of War: Ultimate Edition till Windows 10. Närmare bestämt är det uteslutande i Windows Store som du hittar den ultimata utgåvan av den klassiska titeln. För 299 kronor är spelet ditt, men då får du räkna med en del tekniskt trassel.

Lite varstans rapporteras det att den köttiga shootern lider av bland annat dålig prestanda med AMD-kort, risigt stöd för Nivida G-Sync och långsam nedladdning av spelet. På officiella forumet finns en lista med kända fel och i vissa fall förslag på hur du löser dem.

Emil Åkered, mångårig hårdvaruschaman hos #Sweclockers, tror att bekymren kan ha med DirectX 12 att göra.

- Förr har grafikkortstillverkarna kunnat optimera koden väldigt mycket med drivrutiner, säger Emil Åkered tilll FZ. DirectX 12 tar bort mycket kod så att den jobbar "closer to metal", eller att kortens prestanda utnyttjas bättre. Det gör det mycket svårare att optimera spelen med drivrutinerna, speltillverkarna måste koda spelen mer utifrån kortens förutsättningar, så att säga. Under en övergångsperiod kan det här leda till fler problem av den här sorten.

- Jag är helt säker på att under en övergångsperiod kommer det bli en del stora problem. Det kräver mer av speltillverkarna. DirectX 12 kan ge stora prestandafördelar, men det kräver att speltillverkarna vet vad de gör. DirectX 12 är inte bara fördelar, det ska man ha klart för sig, även om branschen försöker få det att framstå så.

"Mycket bra" blev omdömet när Joakim Kilman recenserade Xbox One-versionen av spelet, så det kan vara klokt att hålla koll på titeln även om du avskräcks av den inte helt optimala starten.