I början av januari släpptes #Punch Club, ett managementspel där du driver en lokal boxningsklubb. Spelet säljer bra: respektabla 300 000 exemplar har sålts till Windows, Mac, Linux, Android och Ios, berättar utgivaren #Tiny Build Games i en läsvärd rapport.

Men långt fler har spelat det utan att betala för sig. Punch Club har piratkopierats i 1,6 miljoner exemplar.

Upphovsmännen la in analysverktyg i samtliga versioner av spelet. Dessa berättar inte bara hur många som spelat det, utan att betala för sig utan även varifrån de kommer.

De som spelar datorversionen (Windows, Mac, Linux) är överlägset mest obenägna att betala för sitt Punch Club-spelande. Dessa versioner har piratats över 1,1 miljoner gånger, medan mobilversionerna (Android, Ios) piratats drygt 500 000 gånger. För mobilversionerna står Android-spelarna för 90 procent av snikeriet. Datorvarianterna särredovisas inte.

Samtidigt visar andra siffror att Android-ägarna är mest obenägna att köpa spelet – det går 12 piratade Punch Club på varje sålt exemplar. För pc är siffran 4 pirater för varje sålt ex, och för Ios går 2 piratversioner på varje sålt exemplar.

Geografiskt infrias fördomen om Ryssland och Kina som frekventa piratkopierare, men värst av alla är Brasilien. Intressant nog drog piratkopieringen i Brasilien igång först när spelet lokaliserades till portugisiska, medan Kina gladeligen fortsatte att kopiera den engelska versionen också efter lokaliseringen.

Slutligen säger upphovsmännen att man inte tycker klassiska hårda DRM-skydd är någon lösning på piratproblematiken. Man drar istället slutsatsen att det är bättre att sätta översatta versioner, åtminstone i Västeuropa, vilket deras siffror visar har stor inverkan på om folk köper spelet.