Dark Souls-serien är känd för sin svårighetsgrad. Nästintill inget förklaras för spelaren, och för nya spelare kan det kännas nästintill ogenomträngligt. Det är upp till spelarna själva att upptäcka spelets olika mekaniker, något som även stämmer för spelets klasser som endast introduceras med vaga beskrivningar.

Den här guiden introducerar dig till de olika klasserna, hur de fungerar och vilka olika stats man bör lägga vikt på. Viktigt att tänka på är dock att detta inte är en definitiv guide, utan endast exempel på hur klasserna kan byggas i något slags standardutförande. Det går såklart att bygga dem på fler sätt än det som beskrivs nedan och en av tjusningarna med Dark Souls är just att upptäcka och experimentera själv. Denna guide kan dock fungera som en god start och en ledsagare på vägen.


Knight

  • Startnivå: 9

  • Vigor: 12

  • Attunement: 10

  • Endurance: 11

  • Vitality: 15

  • Strength: 13

  • Dexterity: 12

  • Intelligence: 9

  • Faith: 9

  • Luck: 7

Knight är det närmaste man kommer en standardklass i Dark Souls och lämpar sig väl för nya spelare. Klassen börjar med en sköld som absorberar 100 % fysisk skada, vilket innebär att du kan blockera fysiska attacker utan att ta någon skada från slaget. Tillsammans med ett svärd och en rustning passar klassen för spelare som vill kunna dela ut mycket skada och ta mycket stryk i striderna.

Statistik att fokusera på

Endurance: Endurance ökar staminamätaren, vilket är viktigt för att kunna blockera fiendernas attacker.

Vitality: Krävs för att kunna bära tyngre rustningar och hålla nere sin equip load. Högre equip load innebär långsammare rullningar.

Strength: Strength är det som huvudsakligen ökar Knight-klassens skada.

Mercenary, Warrior och Heralds på nästa sida...