It's dangerous to go out alone, take this!

Dark Souls-serien är känd för sin svårighetsgrad. Nästintill inget förklaras för spelaren, och för nya spelare kan det kännas nästintill ogenomträngligt. Det är upp till spelarna själva att upptäcka spelets olika mekaniker, något som även stämmer för spelets klasser som endast introduceras med vaga beskrivningar.

Den här guiden introducerar dig till de olika klasserna, hur de fungerar och vilka olika stats man bör lägga vikt på. Viktigt att tänka på är dock att detta inte är en definitiv guide, utan endast exempel på hur klasserna kan byggas i något slags standardutförande. Det går såklart att bygga dem på fler sätt än det som beskrivs nedan och en av tjusningarna med Dark Souls är just att upptäcka och experimentera själv. Denna guide kan dock fungera som en god start och en ledsagare på vägen.


Knight

  • Startnivå: 9

  • Vigor: 12

  • Attunement: 10

  • Endurance: 11

  • Vitality: 15

  • Strength: 13

  • Dexterity: 12

  • Intelligence: 9

  • Faith: 9

  • Luck: 7

Knight är det närmaste man kommer en standardklass i Dark Souls och lämpar sig väl för nya spelare. Klassen börjar med en sköld som absorberar 100 % fysisk skada, vilket innebär att du kan blockera fysiska attacker utan att ta någon skada från slaget. Tillsammans med ett svärd och en rustning passar klassen för spelare som vill kunna dela ut mycket skada och ta mycket stryk i striderna.

Statistik att fokusera på

Endurance: Endurance ökar staminamätaren, vilket är viktigt för att kunna blockera fiendernas attacker.

Vitality: Krävs för att kunna bära tyngre rustningar och hålla nere sin equip load. Högre equip load innebär långsammare rullningar.

Strength: Strength är det som huvudsakligen ökar Knight-klassens skada.

Mercenary, Warrior och Heralds på nästa sida...

Föregående Nästa
Klart man spelar som Deprived, filthy casuals lirar standard "klass". 25/04 Helt rätt, var inte meningen att det skulle låta negativt. Själv körde jag igenom hela spelet "i blindo" och nu så försöker jag se alla smådetaljer i NG+. Riktigt kul faktiskt. 24/04 Tog mig en vecka att klara första bossen, har tagit mig 1 vecka att förbereda mig för bossen The Dancer of the Frigid Valley. Första Dark Souls jag spelat, och totalt älskar det :), äntligen utvecklare som behandlar spelare med respekt, ingen dumförklar... 24/04 Jag har inga problem med quests som man fundera på ett tag, utan tycker snarare mer om dem, så länge det finns en logik i dem som jag kan förstå. Jag kommer säkert fastna som alla andra när jag väl fått tummen ur. ;) 24/04 Med det sagt så döm inte spelet om det är så att du inte tycker det är kul "lista ut allt själv". Sidequests är kul och ger trevliga grejer men det här är inget Diablo spel när det kommer till sin loot. Allt man hittar handlar mest om vad man själv före... 24/04 Ok, tack för svaret :) 24/04 Spelen är mer åt det hållet "Släng ut idioterna på en plats och se vad som händer". Hänger med med i konversationerna så får man en viss inblick men mångt och mycket handlar det om att utforska och lista ut allting själv. Allt från quests, vars man ska... 24/04 Är det utmanande eller bara irriterande att det är så luddigt? Ibland känns det som steget mellan "Vi ska inte hålla spelarna i handen" till "Släng ut idioterna på en plats och se vad som händer" är ganska litet, på gränsen till effektsökeri. Frågar eft... 24/04 Tycker att man bör tillägga att även fast spelet inte gärna ger dig gratistips så har det ett fantastiskt community, det bästa jag själv har tagit del av. Allt från builds, lore, fan-art och theorycrafting till renodlade guider för den som känner sig... 24/04 Bara rulla så fort den attackerar så vinner du lätt. Själv så har jag inte ens dött mot bossen ännu. 24/04
Skicka en rättelse