Thief

  • Startnivå: 5

  • Vigor: 10

  • Attunement: 11

  • Endurance: 10

  • Vitality: 9

  • Strength: 9

  • Dexterity: 13

  • Intelligence: 10

  • Faith: 8

  • Luck: 14

Thief liknar Mercenary spelstilsmässigt, med fokus på hög mobilitet och att kunna röra sig ut och in i strider. Klassen börjar med en dolk med väldigt kort räckvidd och en pilbåge, vilket gör det optimalt att skada fiender på håll för att sedan utmanövrera dem och hugga dem i ryggen för extra skada. Thief börjar med högst luck-stat i spelet, vilket innebär att den har större chans att hitta föremål än andra klasser.

Statistik att fokusera på

Dexterity: Pilbågar och vapen med hög crit-skada kräver mycket dexterity.

Vitality: Krävs för att kunna rulla snabbt och utmanövrera fiender även när du bär rustning.

Endurance: Hög endurance innebär mer stamina och därmed mer mobilitet.


Assassin

  • Startnivå: 10

  • Vigor: 10

  • Attunement: 14

  • Endurance: 11

  • Vitality: 10

  • Strength: 10

  • Dexterity: 14

  • Intelligence: 11

  • Faith: 9

  • Luck: 10

Assassin är en välavvägd klass med ganska jämna stats. Klassen har näst högst dexterity i spelet och därför passar vapen med hög crit-skada. Klassens huvudsakliga skada kommer från att parera och att hugga fiender i ryggen, men kan också använda sig av magier. Assassin börjar också med en ganska unik magi som förhindrar fallskada och gör spelarens fotsteg ljudlösa.

Statistik att fokusera på

Intelligence: Påverkar magiernas effektivitet. Hög intelligence gör också att det går att använda bättre stavar.

Attunement: Påverkar hur många magier du kan bära med dig.

Dexterity: Assassin-klassens fokus på snabbhet och rörlighet gör att dexterity-baserade vapen passar bra

Tips: I High wall of Lothric går det att hitta en Rapier, ett svärd som har hög crit-skada och kan underlätta tidiga bossar avsevärt. Svärdet går att hitta på vägen mellan andra lägerelden och bossen, i området där en stor riddare med en hillebard patrullerar. Vapnet ligger precis under plattformen du hoppar ner ifrån, längst in hörnet.


Sorcerer

  • Startnivå 6

  • Vigor: 9

  • Attunement: 16

  • Endurance: 9

  • Vitality: 7

  • Strength: 7

  • Dexterity: 12

  • Intelligence: 16

  • Faith: 7

  • Luck: 12

Sorcerer är helt fokuserad på magier och att hålla sig på avstånd från fienderna. Precis som andra klasser börjar även Sorcerer med svärd och sköld, men även en stav för att använda magier. Med högst attunement- och intelligence-stat är klassen bäst lämpad för att fokusera på att göra skada genom dessa.

Magisystemet i Dark Souls 3 ser annorlunda jämfört med tidigare spel. Där man tidigare fått förlita sig på förmågor med ett förutbestämt antal användningar har man nu ersatt det systemet med ett regelrätt manasystem. Som spelare kan man själv omfördela hur många mana- och helningsflaskor man ska ha, och som sorcerer kan det löna sig att offra några av de senare för att kunna använda fler magier.

Statistik att fokusera på

Attunement: Den stat som bestämmer hur många magier du kan bära med dig åt gången. Högre attunement betyder fler magier.

Intelligence: Ju högre intelligence, desto mer skada från magier. Gör det också möjligt att använda bättre magier och stavar senare i spelet

Dexterity: Dexterity påverkar hur snabbt du kan kasta magier. Högre dexterity innebär snabbare magier.

Tips: Tala med smeden Andre i Firelink Shrine för att omfördela dina mana- och hälsoflaskor.

Pyromancer, Cleric och Deprived på nästa sida...