#Halo 5 må vara och förbli Xbox One-exklusivt, men #Halo 6 (som vi kan kalla nästa del i Halo-sagan tills den får ett officiellt namn) kommer lanseras till Windows 10 också. Det säger Phil Spencer, Xbox-ansvarig hos #Microsoft, till PC Gamer.

Därmed verkar Microsofts satsning på pc-spel hålla i sig; samtliga egna titlar som presenterades på E3-mässan lanseras till både Xbox One och Windows 10, nämligen #Forza Horizon 3, #Gears of War 4 och #Scalebound. De begåvas också med Play Anywhere, en funtion som gör att spel du köper på ena plattformen fungerar på den andra, utan att du behöver betala för det igen.

Spencer betonar att man inte tänker göra material Xbox-exklusivt för att locka folk att köpa Xbox One-konsoler. Han säger att man "inte släpper material enbart på konsol för att manipulera Windows-gamers till att gå och köpa en Xbox".

Skälet till att någon vill gå och köpa en Xbox – eller jag säger en konsol, och ja jag skulle älska om de köpte en Xbox – är att de vill sitta 3 meter från sina tv-skärmar med en handkontroll i knät och titta på sina tv-apparater och spela ett spel. Det är en annorlunda upplevelse mot att spela på pc. Jag säger inte att den är bättre eller sämre, bara att den är annorlunda. #Halo 5 skulle absolut funka på pc. Det finns inget i den spelmekaniken som inte skulle funka.

Att Halo 5 inte lanseras till pc förklarar Spencer ungefär med att man hellre gör en helhjärtad satsning på nästa spel (Halo 6) än lanserar femman ett år eller så efter urpremiären. I en annan PC Gamer-artikel låter han förstå att utveckling till pc måste göras från grunden för att spelet ska bli tillräckligt bra. Det var inte fallet med den utskällda #Quantum Break-portningen, och Spencer håller med om att lanseringen inte blev särskilt lyckad.

Jag ville göra ett bättre jobb med den initiala lanseringen av Quantum Break på pc. Det handlade inte om motivering. Jag skulle inte stå här och prata om saker som Xbox Play Anywhere eller visa en full uppsättning spel på väg till Windows om jag skulle ge dålig support där, och inte ge allt. Vi kommer göra misstag framöver också. Det är mänskligt, tror jag.

Microsofts nysatsning på pc-spel de senaste åren har gått lite sisådär. Man har kritiserats för hur Quantum Break och #Gears of War: Ultimate Edition funkat på pc, begränsningar i Universal Windows Platform och priser och funktionalitet i Windows Store. Enligt Spencer måste Microsoft lära sig att skeppa pc-spel igen, detta efter att i 15 år ha hårdsatsat på Xbox och underförstått glömt bort sin gamla trotjänare pc.