Vid sidan av väletablerade serier som #Battlefield och #Mass Effect, sneglar #EA också åt indiehållet i jakt på nästa succé. Under E3-mässan EA Play-mässan tillkännagav vice-vd Patrick Söderlund EA Originals, ett projekt man själva förklarar ska hitta och stödja små, innovativa utvecklare med intressanta spel.

Samtidigt presenterades #Fe, ett spel från göteborgarna #Zoink! vars första trailer för tankarna till en sagobok som gått överstyr. Det ger en idé om vad EA Originals handlar om. I en pratstund med IGN sa Söderlund förra veckan att #Rocket League är ett typiskt sådant indiespel som EA gärna sniffar upp. Men nu visar det sig att EA redan tackat nej till Rocket League.

#Psyonix Studios ska ha presenterat spelidén för EA redan 2011, ett förslag som EA alltså ska ha låtit bli att nappa på. Det säger Corey Davis, design director hos Psyonix i en tweet.

Med tanke på att Rocket League sålts i 5 miljoner exemplar och dragit in 110 miljoner dollar – och fortsätter sälja bra – vågar vi anta att det där "Tack, men nej tack" svider lite. Å andra sidan hade framgångarna kanske inte hade blviit lika markanta med EA bakom rodret; indiespel som når en kritisk massa har en tendens att sälja sig själva. Se bara på #Minecraft.