Kommer du ihåg den första tiden man fick vara själv hemma från skolan när man var sjuk? Det var både spännande och lite läskigt och för att fördriva tiden brukade VHS-spelaren gå varm. Det var ett par kassetter som alltid åkte fram då, filmer inspelade från TV3 där pauserna ninjaklippts genom att använda pausfunktionen under reklamen. The Goonies var en sådan film, och Tim Burtons två Batman-rullar. Vem har inte velat vara Bruce Waynes later-alter ego under uppväxten?

Nu står vi här, i en nutid där virtual reality är verklighet och som låter oss uppleva fantasivärldar med en inlevelse vi knappt trodde var möjlig. Oculus Rift och HTV Vive är redan lanserade men trots att den sistnämnda har Valve i ryggen kommer höstens lansering av Playstation VR vara avgörande för mediets framtid. När spelbranschen möttes i Los Angeles i början av juni var det dock fokusen på virtual reality väldigt tydlig och just nu pratar de flesta om hur det ska gå för Sonys satsning. Det som många efterfrågat är stora varumärken och därför var det extra intressant när Warner visade upp #Batman: Arkham VR på mässgolvet.

Det första som händer när jag sätter på mig Sonys lätta headset, som hålls fast med ett justerbart och vadderat plastband kring huvudet, är att Alfred kliver fram och uttrycker sin oro för min hälsa. Att vara superhjälte tär på både kropp och själv. Efter en kort pratstund där jag kan bekanta mig med den balsal vi befinner oss i ger han mig en nyckel. Jag börjar genast försöka öppna upp glaskupan som huserar en välbekant röd telefon men inser snart att det är pianot framför mig som på något sätt ska ge mig access till grottbasen under Wayne Manor. Nyckeln har jag redan lagt ifrån mig och det dröjer pinsamt länge innan jag inser att det är just den som öppnar locket till klaviaturen. Ett par tafatta toner (jag försökte faktiskt spela Kalle Johansson) förvandlas golvplattan jag står på till en hiss som tar mig nedåt.

Efter en kort tur ställs jag framför en kistliknande apparatur som innehåller Batman-dräkten och jag är faktiskt barnsligt exalterad när jag med en rörelse mot ansiktet sätter på mig masken. Genom att sätta in händerna i två rör utrustas armarna med de ikoniska handskarna med taggar längs underarmana. Jag får testa att kasta batarangs med en svepande rörelse efter att först ha plockat på mig dem från bältets front. På höfterna sitter en änterhakspistol och ett analytiskt verktyg som jag snart ska få användning för. Jag förvånas över hur bra armarna fungerar i den virtuella världen, en sak som annars visat sig vara svår att porträttera i VR.

Inledningen fungerar som en introduktion till virtual reality men sätter framförallt stämningen. Den egentliga speldelen känns igen från de senare Arkham-spelens detektiv-utmaningar. Någon har dödat en av Batmans allierade i en av Gothams många mörka gränder och genom att hitta ledtrådar med analysverktyget kan jag pyssla ihop händelseförloppet. Det kan jag sedan spela upp som en film, som går att pausa, sakta ner och till och med spola tillbaka, för att hitta ytterligare ledtrådar. Det görs med lätta handrörelser och samband med att nya trådar nystas upp kommenterar Batman händelserna genom inre monologer. Du förflyttar dig till grändens olika platser genom att teleportera dig till förutbestämda punkter som markeras med fladdermussymboler. På så sätt slipper åksjuka samtidigt som det såklart förtar lite av inlevelsen. Hellre det än att kräkas då få spel lyckas göra rörelser i förstaperson behagliga.

Det hela är över på 15 minuter och hela spelet ska inte vara särskilt långt. Det kan man ha åsikter om men framförallt visar detta med all önskvärd tydlighet att stora studios kan ta etablerade varumärken och göra övertygande VR-upplevelser. Till viss del grundade i spelupplevelser vi känner igen men anpassade och förbättrade för virtual reality.

Jag gillar Oculus Rift och älskar HTC Vive men det råder ingen tvekan om att Playstation VR har störst potential att göra virtual reality till en Svensson-grej. Redan i höst. Visst, skärmen har färre pixlar vilket gör allt lite grynigare, Playstation Move-kontrollerna är inte lika precisa som Vives motsvarigheter men under mitt första möte med Sonys headset förra hösten var det uppenbart att produkten har en finish de andra saknar. Redan då. Batman: Arkham VR cementerade bara detta.