I en intervju hos brittiska Edge säger #Rock Band-utvecklaren, tillika #Harmonix-chefen, Alex Rigopulos att farhågorna om att musikspelsgenren skulle vara på nedgång är kraftigt överdrivna. Istället skyller han förra årets minskande försäljning (musikspelen tappade 46 procent i försäljning under 2009 i Nordamerika) främst på de tillhörande, dyra plastleksakerna och den ekonomiska recessionen.

Jag tror absolut inte att rytm-action-spelande nått sin höjdpunkt. Självklart var 2009 ett tufft år med tanke på recessionen, som särskilt påverkar musikspelen på grund av den relativt höga prislappen för instrumenten. Men i det långa loppet kommer inte människors passion för musik att försvinna och rytm-spelande kommer fortsätta ge folk en djupare nivå av engagemang för musiken de älskar.

I framtiden tror Rigopulos att musikspelsgenren kommer bli än större än tidigare, och han ser stora möjligheter för användarskapat material.

Ja, jag tror att framtida musikspel kommer överstiga försäljningsframgångarna från förra generationen. Användarskapat material kommer bli absolut nödvändigt för genrens fortsatta framgångar, tror jag. Men för att tala klarspråk; när jag talar om "användare" i denna kontext så tänker jag inte nödvändigtvis på slutanvändare eller spelare. Jag talar om en stor community av power users - duktiga musikskapare - som gör sin musik tillgänglig för publiken.

Trots den kommersiella störtdykningen lär det alltså inte vara tal om att ta trappan upp för gott, alltså. Vad tror du om Rigopulos planer för framtida musikspel?