Med gårdagens korta förhandstitt på Nintendo Switch i bakhuvudet suktar vi så klart efter att få reda på vilken teknisk kapacitet som sitter i den lilla hybridkonsolen. Då #Nintendo själva inte tycker att vi är värdiga mer information för tillfället får vi helt enkelt analysera det korta videoklippet och bilda oss en uppfattning om vad konsolen kan erbjuda.

Ett klassiskt säljargument för Nintendo-konsoler är att de erbjuder full bakåtkompatiblitet med föregående generations konsoler. Nintendo DS var bakåtkompatibel med Gameboy Advance, Wii med Gamecube och Wii U med Wii. Med generationerna Gamecube, Wii och Wii U var detta en naturlig möjlighet då de alla använde samma teknik för processor- och grafikkortsdelarna: grafikteknik från AMD och PowerPC-baserade processorer från IBM. För varje generation gjordes dessa något snabbare, men höll sig någorlunda identisk med föregångaren vilket innebar att emulering av hårdvara inte var nödvändigt.

Med Nintendo Switch ändras detta då den tekniska plattformen är en #Nvidia Tegra-krets, vilket innebär grafikteknik från (*trumvirvel*) Nvidia och ARM-baserade processorkärnor. Det betyder att Nintendo skulle tvingas att emulera hårdvaran i Wii U för att göra bakåtkompatibilitet möjlig. Eftersom Switch även saknar optisk skivläsare skulle Wii U-spel dessutom behöva göras tillgängliga för nedladdning i Virtual Console-butiken. Nintendo Switch ersätter skivläsaren med kassetter av typen SD-minneskort, samma typ som Nintendos bärbara spelkonsol 3DS fast kassetterna som används i Switch är något tjockare.

Stöd för en liknande forma av kasetter skulle kunna innebära att Switch kan emulera hela spelbiblioteket för 3DS, förutsatt att skärmen på Switch är pekkänslig (vilket inte klargörs i videon). Om emulering av 3DS-titlar stöds innebär det sannolikt att upplösningen på plattans skärm inte överstiger 900p, då 3DS-spelens grafik sannolikt inte görs rättvisa i höga upplösningar som 1080p. En upplösning mellan 720p och 900p skulle också innebära att Tegra-kretsen kan rita upp spelen med gott om effekter och bilduppdatering på 60 fps, vilket Nintendo tenderar att prioritera. Det skulle vara svårare att uppnå med en mer högupplösts skärm. Uppdatering: Nintendo har nu i en intervju med Famitsu klargjort att Switch inte stöder 3DS-kassetter.

Hur pass kraftfull kan då Tegra-kretsen i Switch vara? Det påstås att utvecklarpaketen för Switch är utrustade med en Tegra X1-krets som kyls med aktiv kylning, exempelvis en fläkt, medan den slutgiltiga produkten eventuellt kommer kylas passivt utan fläktlösning. Tegra X1 sitter i Nvidias tv-konsol Shield TV där den erbjuder prestanda ungefär i klass med Playstation 3, med aktiv kylning.

Digital Foundry har analyserat Android-versionen av #Doom 3: BFG Edition och kommit fram till att spelet körs i en högre upplösning och bilduppdatering (1080p, 60 fps) jämfört med Playstation 3-versionen (720p, 30 fps), dock med de grafiska effekterna något nedställda. PS3- och Xbox 360-versionerna använder dessutom dynamiskt skalad upplösning som med jämna mellanrum hamnar under 720p, vilket gör Tegra X1 till en klart mer potent krets än Playstation 3. Då ska det också påpekas att Android-systemet i Shield TV tillför en del fördröjningar i systemet som Nintendos konsol inte kommer lida av.

Emulering av Wii U kan kanske vara möjlig med Switch. Tegra X1 använder grafikteknik från Nvidias Maxwell-generation, men den anpassade version som körs i Switch kan använda den nyare Pascal-generationen som erbjuder bättre och mer energieffektiv beräkningskraft. Den specialbyggda kretsen skulle kunna innehålla ett större antal av dessa Pascal-baserade grafikkärnor och endast använda en del av dem när konsolen används i bärbart format, och trots detta uppnå bättre prestanda än vad Shield TV erbjuder.

Om basstationen är utrustad med någon form av aktiv kylning skulle resten av grafikkärnorna kunna låsas upp, och därmed ge konsolen markant bättre beräkningskraft än vad både Wii U och Playstation 3 erbjuder. Switch-plattan är utrustad med ventileringsutgångar, vilket syns i trailern, och dessa skulle potentiellt kunna slussa ut extra mycket varmluft i dockat läge. Med detta i åtanke, och att Microsoft kan emulera den PowerPC-baserade hårdvaran i Xbox 360 på den X86-baserade hårdvaran från AMD i Xbox One, bör en rejält förbättrad Tegra X1, eller rentav en variant av Tegra X2, kunna emulera Wii U.

Mycket hänger på vad Nintendo och Nvidia har utrustat systemkretsen med. I en intervju med IGN har en Nintendo-representant bekräftat att den primära funktionen för basstationen är att låta Switch-spelen visas på en tv, samt att ladda och förmedla ström till konsolen. Detta är inte en definitiv bekräftelse på att basstationen saknar möjligheten att kyla eller överklocka konsolen, men det verkar sannolikt att den saknar denna funktion.

Med det i åtanke pekar det mesta på att Nintendo Switch prestandamässigt hamnar någonstans mellan Xbox 360/PS3 och Xbox One/PS4, och kanske något närmare de sistnämnda beroende på om grafikkretsen innehåller Pascal-generationens teknik, och hur många sådana grafikkärnor den får. Med tanke på Tegra-familjens historiskt sett minst sagt blygsamma batteritid får vi också hoppas på att Nvidia har tagit några steg framåt vad det gäller Tegra-plattformens energieffektivitet i allmänhet.

Nintendo Switch släpps i mars 2017. Senast då vet vi vad den klarar av.