Vi reder ut om Hi-Rez Studios bara kopierat populära Overwatch eller om Paladins faktiskt är något mer.

1. Tempot

Att #Paladins inte är som andra spel i genren är direkt uppenbart när du startar en match. Tempot är verkligen skyhögt. Detta dels på grund av de små kartorna, vilket leder till att man sällan får en lugn stund utan är i strid med andra spelare under större delen av matchensgång.

Matcherna är heller inte särskilt långa, mellan 10 och 20 minuter och tempot hålls uppe mycket tack vare en av spelets unika aspekter – hästar! Du rider snabbt från basen till slagfältet och återupptar striden på bara några sekunder.

2. Kortsystemet

Något ytterligare som skiljer Paladins från mängden är det kortsystem spelet använder sig av. Det handlar om hjältespecifika kort som låses upp antingen genom intjänad valuta eller genom att öppna kistor. Dessa kort är kopplade till din karaktärs förmågor och ger olika bonusar såsom sänkt cooldown på en specifik förmåga eller att du får hälsa när du attackerar dina motståndare.

Här finns stora möjligheter att anpassa spelstilen, då det är möjligt att bygga olika “kortlekar” för olika ändåmål och hur du vill spela din champion. Det går också att byta kortlek när som helst för att anpassa sig till motståndaren, om man så vill.

3. Anpassningsmöjligheterna

Detta hör ihop med kortsystemet, men är ändå fristående från det. Förutom att välja en förbestämd kortlek innan rundan börjar går det att göra ännu mer anpassningar även när den är igång genom att lägga poäng i olika passiva förmågor, i spelet kallade Burn Cards. Dessa är uppdelade i fyra kategorier – attack, defense, healing och utility – och det går endast att välja en från varje kategori. Om motståndaren till exempel har karaktärer med mycket sköldar är det en bra idé att välja det burn card som ger dig mer skada mot dessa.

Förmågorna du valt går sedan att uppgradera för att göra dem mer effektiva, vilket görs med hjälp av valuta du samlar på dig under spelrundans gång, bland annat genom att döda motståndaren och samarbeta med ditt lag.

4. Tight gameplay

Att skjutandet är tillfredsställande är det mest grundläggande för ett spel som Paladins. Utan gameplay som känns roligt tappar man snart lusten och går över till något annat. Som tur är har Paladins lyckats bra med detta, mycket tack vare den feedback – både visuellt och ljudmässigt – som du får när du dödar en motståndare.

Många karaktärer har också attacker som bygger på noggrant sikte för att göra skada, vilket gör att du får en adrenalinkick varje gång du lyckas döda en fiende och börjar direkt leta efter nästa.

5. Det är gratis

Utvecklaren Hi-Rez Studios har tidigare släppt mobat Smite och precis som det går Paladins att spela helt kostnadsfritt. Så om du känner ett sug efter att ha läst den här texten är det bara att ladda ned och göra en egen utvärdering. Det värsta som kan hända är att du behöver avinstallera det efteråt.

Avslutningsvis har Paladins just nu ett överhängande problem – betalningsmodellen. Många av de karaktärer som finns tillgängliga från början känns väldigt standard för genren och några av de mest unika behöver du låsa upp. Detsamma kan sägas om korten, som tar lång tid att låsa upp för att använda dem.

Paladins har stor potential, och eftersom det är i betastadiet än så länge finns det fortfarande utrymme för förbättringar. I dagsläget tyngs det dock ned av för mycket grinding och för lite unikt innehål från start.

Skicka en rättelse