Nuförtiden får fler och fler enspelar-upplevelser någon form av multiplayer. Biowares #Dragon Age: Inquisition markerade seriens första co-op-äventyr, och #Mass Effect 3 debuterade med ett omtalat flerspelarläge som sträckte sig över huvudkampanjen. Näst i ledet är #Mass Effect: Andromeda, och ju närmare vi kommer den efterlängtade releasen, desto fler detaljer får vi reda på.

Gameinformer var nyligen och testade spelet, och de har märkt av en hel del förändringar. Det nya flerspelarläget kommer bland annat att erbjuda ökad rörlighet och mer frihet i kartorna. Istället för att behöva spendera matcherna bakom skydd så ska spelarna uppmuntras att bli mer mobila och utnyttja omgivningen. Till exempel kommer det finnas specifika fiender som lockar fram offensiva sidor, vertikalitet i kartorna som uppmuntrar användandet av jetpacks, och snällare cooldowns för krafter.

Enligt spelets producent, Fabrice Condominas, handlar förändringarna främst om dynamik och smidiga strider.

We really wanted to increase the dynamism and how accessible it is while retaining the depth and going more into layers.

Vad gäller det ekonomiska systemet kommer vi att få se kortpaket fyllda av nya vapen och diverse föremål. De kan antingen köpas för spelpengar eller för riktig valuta. I klassisk MOBA-anda är paketen random, vilket betyder att man aldrig kan vara säker på vad man får. För att hålla kvar spelarna i online-universumet kommer också ett nytt tvådelat XP-system att introduceras.

När Mass Effect 3 släpptes var dess multiplayerdel som sagt starkt kopplad till singeplayer-kampanjen, och många reagerade negativt då det på ett sätt tvingade rollspelaren att koppla upp sig online för att kunna få ett “bättre” slut i storyn. I Andromeda verkar det nu som att multiplayer återigen kommer vara sammanlänkat med huvudkampanjen, men denna gång på ett subtilare vis. Ian Frazier, lead designer på Bioware, menar på att det inte kommer att bli som förra gången. Om spelarna känner sig lurade har vi gjort något fel, förklarar han.

Mass Effect: Andromeda är tänkt att släppas mars 2017. Det blir onekligen spännande att se hur allting kommer att hänga ihop.