WW2-spel är för sportinriktade och liknar mer tävlingar med kriget som kuliss, och soldaternas mål har ingenting med verklighetens krigande att göra. Det är bakgrunden till #Enlisted, en onlineshooter som uppenbarligen tar det här med krigande på allvar.

Den lettiska utvecklaren #Darkflow menar att balanserade lag och symmetriska mål inte har något med verkligt krigande att göra, och därmed inte heller i Enlisted. Hur man ska få det att vara både verklighetstroget och kul återstår att se. Man tänker göra ett spel där en krigsskådeplats åt gången avhandlas, och den första blir en kampanj förlagd till Tunisien. Det ska vara verklighetstroget, och med tydliga delmål som att hindra fiendens framryckning eller samarbeta vid landsättning. Målet är att bereda väg för ditt lands framryckning, inte nödvändigtvis att döda alla fiender.

The other feature of "Enlisted" is detailed accuracy in every battle. You may be a defender of Moscow in the trenches dug around the city, facing advancing enemy tanks and superior forces, with an objective to hold the enemy, to stop the advancing army in its tracks with all the resources you have. Your task is not to kill every enemy soldier; imagine being a member of the landing operation with an objective of capturing a foothold and mounting defenses, making it possible for the main forces to land on the continent, or, on the contrary - defend against the landing party, or lead your troops so that they arrive in time to a strategic point. This is something one can experience in single-player games but not in online game with human opponents.

Man vill åstadkomma känslan av att varje soldat betyder något och spelar en viktig roll. Vi tänker osökt på #Xcom 2 (inga jämförelser i övrigt).

The next important feature of "Enlisted" is an opportunity to control a military unit in specific scenarios and not a single character. First, you gather your unit and then you play with this unit until you complete your objective or until the last member of this unit of yours dies.

We want to make every character and every weapon somewhat unique, similar to how it is done in some action-based tactical games.

Enlisted finansieras via crowdfunding på den egna siten. Målet är 250 000 dollar, men det finns ingen tidsgräns angiven. I det målet ingår kampanjen Tunisien, och om stretch goals nås blir det till att kriga också i Moskva och Normandie.

Du läser mer om Enlisted på spelets hemsida. En kort teaser-trailer och några tidiga screens har du ovan och nedan.