Spelbranschen har gått bra i år, och allra bäst har det gått för mobil-, free2play- och pc-spel. Det fastslår Superdata i en omfattande genomgång av spelåret 2016.

Totalt drog spelbranschen in 91 miljarder dollar, eller omkring 840 miljarder kronor. Mobil- och pc-spelen spelar i en egen division, och konsolerna ligger anmärkningsvärt långt efter. Vilket säger en del om hur mycket pengar "gratis"spelen omsätter.

Rapporten delar upp intäkterna i dessa sex segment:

  • Mobilspel – 40,6 miljarder dollar

  • Pc-spel – 35,8 miljarder dollar

  • Konsolspel – 6,6 miljarder dollar

  • Esport – 0,9 miljarder dollar

  • Spelvideo – 4,4 miljarder dollar

  • Virtual reality – 2,7 miljarder dollar

Hos pc-spel som kostar att köpa (inte free2play) var #Overwatch mest inkomstbringande (586 miljoner dollar), följt av #Counter-Strike: Global Offensive (257 miljoner dollar). På konsolsidan var #Call of Duty: Black Ops III störst (591 miljoner dollar). Svenskutvecklade #The Division lägger sig på en hedersam fjärdeplats (262 miljonder dollar).

Free2play-spelen stod för en rejäl del av intäkterna på pc, närmare bestämt 18,6 miljarder dollar. Mest pengar drog #League of Legends in (1,7 miljarder dollar), med #World of Tanks på fjärde plats (400 miljoner dollar) och Dota 2 på plats fem med "bara" 260 miljoner dollar i intäkter.

Rapporten säger att free2play-spelen har 92 procent av MMO-marknaden och står för 87 procent av intäkterna. För MOBA-spel är det svårt för nykomlingar att slå sig in.

Fenomenet #Pokémon Go bidrog förstås till mobilspelens popularitet, men intäktsmässigt hamnar det utanför topp 5-listan. Högst upp ligger #Monster Strike (1,3 miljarder dollar).

Virtual reality har varit årets kanske största buzz word, men rapporten säger att försäljningen blev något av ett tillnyktrande för tillverkarna. Underförstått att VR inte drog in så mycket pengar som väntat, och anledningarna stavas högt pris och dåligt spelutbud. 2017 väntas bli ett bättre år för VR.

Rapporten hittas både sammanfattad och i sin helhet här.