Sisådär 170 000 geeks beger sig till Las Vegas i januari varje år för att under fyra dagar grotta ner sig i framtidens teknik. När CES-mässan i år fyller 50 år får den lyfta på hatten, för Sveriges bästa spelsite FZ finns för första gången på plats. Tusentals teknikföretag från hela världen breder ut sig i tre gigantiska mässhallar på Las Vegas Convention Center, plus företag utspridda på hotell från norr till söder längs den ikoniska huvudgatan The Strip.

Som förstagångsbesökare tar det mig nästan två dagar att beta av mässgolven. Och det finns sanslöst mycket teknik att ta in: smarta hem, självkörande bilar, klipska glasögon, batterier, film och foto, centimetertunna OLED-tv, drönare i alla storlekar, kablar från obskyra kinesiska företag. Och mobilskal. Överallt mobilskal.

Om du har svårt att säga något snällt till Trump om du träffar honom kan du berömma honom för den här utsikten från våning 62 på hans Vegas-hotell.

Några timmar in på första mässdagen lokaliserar jag en sektion för spel och VR, men det står snart klart att spelbranschens större aktörer inte satsar på CES. Lite överraskande med tanke på hur tekniksugna många av oss gamers faktiskt är. Men faktum är att det mesta handlar om kringprylar vars nödvändighet i mågna fall kan diskuteras, och att varken Nintendo, Sony eller Microsoft gör något nämnvärt med sina konsoler på mässan. Istället handlar mycket om gamepads för mobiler, VR-tillbehör och, av någon anledning, massa 360-kameror.

På onsdagen, dagen innan mässhallarnas dörrar öppnar, håller #Asus presskonferens på det gigantiska casinot Caesars Palace. Presskonferensen är en slapp sak som i princip bara handlar om två nya mobiler (den ena, Zenfone AR, släpps i mars och ligger rätt bra i tiden så här när folk törstar AR efter #Pokémon Go-hysterin). Men efteråt släpps pressen in bakom scenen, där en 4K-upplöst 144 Hz-skärm för gamers visas. Likaså gör företagets monsterlaptop med två Geforce GTX 1080-grafikkort i. Kylningen är en syn.

Vulgo som Vegas.

#Razer är en av få stora spelaktörer på plats på mässgolvet, och i företagets bås samsas ett par handfull spelstationer med Project Valerie, en spektakulär laptop-prototyp med tre skärmar. Testa den får jag inte; den stor säkrad från klåfingriga fingrar under ett stadigt lager plexiglas.

Frågan är om det finns nog med krut i laptopen för att driva spel på tre skärmar.

I en annan del av mässan visar #Nvidia Geforce Now, den uppdaterade spelstreaming-tjänsten som låter dig spela Steam- och Origin-spel på klena datorer (både pc och Mac), till priset av 25 dollar per 20 timmars speltid. Jag testade #The Witcher 3 på en pc, och en slapp muspekare höll fördomen om hög latens vid liv. Men upplevelsen på hästryggen och i fighter känns ändå okej. Med rätt sorts spel lär det fungera dugligt, medan snabba saker som #Call of Duty: Infinite Warfare lär behöva undvikas.

Man ska också tänka på att målgruppen är alla de människor som sitter på en dator som är för klen för många av de spel vi mer seriöst spelintresserade (eller vi med bättre ekonomi. Eller Mac) har dator nog att driva. Enligt Nvidia-bossen Jen-Hsun Huang finns omkring en miljard datorer som inte duger att spela på vanligt sätt på; en och annan av dessa är säkerligen beredd att hosta upp 2-300 kronor per månad för att uppleva grafik långt bättre än vad deras datorer mäktar med att rendera. Även om det laggar lite.

The Witcher 3 på klen pc, processat av Geforce Now.

VR och AR finns överallt på mässan (#Pokémon Go bör känna sig åtminstone delvis skyldigt.) Tekniken används flitigt för att dema nya produkter, av allt från 50-kronorlösningen Cardboard till dev-versionen av Microsofts AR-glasögon Hololens som kostar sisådär 30 000 kronor.

Vad sägs om 8K på 65 tum?

Ofta märks att det här är en mässa av och för branschfolk (vanliga dödliga besökare är inte välkomna) - åtskilliga produkter är opolerade som asfalt. Jag testar ett par smartglasses som när jag tittar på en endollarssedel levererar skitfula, skitsmå grafiska element som förvandlas till Vita huset och en berättelse om presidenter. Bildern hackar fram på en glasögonskärm som sitter så snett att jag måste lyfta brillorna till ögonbrynshöjd för att se något. Demo-mannen ger snart upp försöken att hålla sedeln still framför mig, och han går helt sonika därifrån. Hans entusiasm gränsar till en dödsdömd som tvingas lägga snaran kring sin egen hals.

Ett par andra AR-glasögon sitter fastmonterade på fläktar eftersom de blir så varma. Och chefen för ett franskt företag försöker övertyga mig om storheten med ett styrdon byggt för utförsåkarliret #Steep. Han glömde nämna vilka andra spel jag kommer kunna avnjuta med denna inte alldeles fantastiska produkt för 170 euro.

Den franska styrplattan för Steep kommer inte revolutionera spelvärlden som en gång musen gjorde med FPS-spel.

Som synes är det lätt att raljera över primitiva prylar och skrattretande brist på marknadsföringstänk. Men någonstans där på mässgolvet slår det mig att sånt här hör nybyggarandan till; folk som vågar visa sina idéer trots att de inte är färdiga. Idéer som inte polerats till tristess och intighet av det där väloljade PR-maskineriet vi alla känner igen alltför väl från spelvärldens AAA-sektion. Även på spelmässorna E3 och Gamesom finns såna här underdogs ibland, små studior där knappt engelskspråkiga kodare med glädje svarar rakt och ärligt på journalisternas frågor. De kan vara genier i vardande, men mer sannolikt är de fiaskon. Oavsett vilket berör de lika mycket som blankputsade jättemontrar med många timmars underhållning från Sony, Nvidia, Nikon och de andra.

Och någonstans blir jag hoppfull av det, att också opolerade, ogenomtänkta och ibland rent kassa idéer tar plats. För det är inte upprepning av etablerad teknik som för världen framåt, utan nytänk och innovation. Nästan hur idiotiskt det än först kan verka.

Med undantag för L’Oréals smarta hårborste som varnar för brutna hårstrån vid för hårdhänt kamning. Den har jag svårt att tro på.