Under arla morgonstund i slutet av förra veckan presenterade så till slut Nintendo sin nya spelkonsol Switch, och allt vi lärde oss under presentationen summerade vi i vår detaljerade genomgång. Vi fick reda på prislapp, lanseringsdatum, vilka spel som blir tillgängliga vid lansering och vilka som är på gång under året, med mera. Men presentationen innehöll ytterst lite tekniska detaljer om konsolen, och en rad olika frågetecken består fortfarande. Vi går därför igenom den information som dels var otydlig under presentationen, och dels som inte klargjordes över huvud taget.

Officiell information, otydligt presenterad

  • Minneskorten som utgör de fysiska spelen i butik är av typen flashbaserade minneskort, och standardstorleken är 32 GB. Switch-konsolens interna lagringsutrymme är också 32 GB, men detta kan expanderas. Enligt tidiga rapporter stöder Switch minneskort av typen SDXC på upp till 2 TB. Konsolen ska också stöda externa hårddiskar, men det är oklart exakt hur dessa kommer att kunna användas. Exempelvis vet vi inte om det ska gå att installera spel på dessa eller om det bara handlar om säkerhetskopiering och visning av bild/video-album, med mera. Minneskortsläsare befinner sig under det utfällbara stödet på konsolens baksida.

  • Onlinetjänsterna använder inte Streetpass, Miiverse eller Friend Codes. Nintendo tenderar att hånas för deras mindre utvecklade onlinetjänster jämfört med konkurrensen. Under den officiella presentationen av Switch berättade Nintendo att onlinetjänsterna blir gratis under konsolens första månader på marknaden för att sedan bli kostnadsbelagda till hösten, men mycket mer detaljer än så presenterades inte. I efterhand har det framkommit att tjänsterna inte kommer bygga på den sociala mötesplatsen Miiverse, och de ska inte heller använda systemet för sociala möten och utbyten av speldata i form av Streetpass. Du ska inte heller tvingas lägga till vänner i form av Friend Codes, Nintendos nuvarande system där en serie siffror representerar ditt Nintendo-ID som aspirerande online-vänner måste skriva in för att kunna lägga till dig. Det verkar alltså som att onlineupplevelsen kan bli mindre bökig med Switch, nu återstår det bara att se hur pass mycket bättre den blir sett till funktioner och multiplayer-stöd.

  • Dockningsstationen är bara ett plastskal med några få kretsar som sköter omkopplingen av bild från Switch-konsolen till din TV via en HDMI-anslutning, samt två USB-portar. Att kretsarna i Switch-enheten klockas upp i dockat läge görs i konsolen när den upptäcker att den inte behöver köra på batteriläget. Det kan därför argumenteras för att priset som sannolikt hamnar nära tusenlappen är något i överkant.

  • Nintendo har pratat om att konsolen kan rendera spelen i 1080p och 60 fps när Switch är dockad i basstationen, men detta är ingalunda ett standardförfarande. Flera av spelen som visades under presentationen körs i upplösningar som 900p eller till och med 720p i dockat läge medan ett fåtal spel kördes i 1080p/60 fps. Av Nintendos egna titlar kördes The Legend of Zelda: Breath of the Wild i 900p/30 fps i dockat läge medan Mario Kart 8 Deluxe kördes i 1080p/60 fps. Detta kan jämföras med Wii U där Zelda körs i 720p och 30 (skakiga) fps medan Mario Kart 8 körs i 720p/60 fps. Vi kommer med andra ord att se variation i upplösningar och bilduppdatering för Switch i dockat läge, ungefär på samma sätt som situationen ser ut med Playstation 4 och Xbox One.

  • Eftersom Nintendo planerar att låta Switch samverka med dina mobila enheter kommer den inte bestyckas med ett ekosystem av appar, som exempelvis Netflix, Facebook, etc. Denna information har framkommit under intervjuer efter presentationen.

  • Switch är utrustad med en pekskärm som stöder flera samtidiga tryckpunkter (multi-touch), något Nintendo inte tog upp alls under presentationen. Detta kan tolkas som att pekfunktionen inte är något som är tänkt att användas i stor utsträckning för spel. Skylanders Imaginators var det enda spelet under eventet som använder sig av pekskärmen.

Vad vi inte vet än:

  • Nintendo har inte presenterat någon officiell information om hur Joy-Con-kontrollerna kommunicerar med basenheten. Vår gissning är att det handlar om Bluetooth av oklar version, sannolikt 4.1 eller 4.2. Eftersom vi inte vet vilken trådlös teknik som används och hur kontrollenheternas olika sensorer förmedlar sin information till basenheten är det svårt att sia om vilken sorts latenstider och hur pass god precision de kan erbjuda. En av Joy-Con-kontrollerna är utrustad med en IR-sensor som kan mäta avstånd och läsa av former. Denna kommunicerar dock inte med en sensorbar som med Wii utan IR-strålarna studsar på objekt och returneras till sensorn på kontrollen. Det innebär att även denna kommunikation måste förmedlas från kontroll till basenheten. Flera olika datakällor som ska förmedlas från kontroll till konsol och tillbaks igen ökar risken för latens, men innan vi vet vilken teknisk lösning som används kan vi inte erbjuda någon djupare spekulation om hur lösningens precision kan mäta sig med Wiimote-kontrollerna. Vad vi däremot vet är att kontrollerna synkroniseras med basenheten så fort de ansluts, vilket innebär att du inte behöver trycka på synkroniseringsknappar på kontrollerna när du ta med dem hem till en kompis Switch-system.

  • Hur laddas Joy-Con-kontrollerna? De båda kontrollenheterna fäst på basenhetens sidor när den används i bärbart läge, och de kan fästas på Grip-kontrollen för att skapa en klassisk handkontroll. Joy-Con-kontrollerna laddas dock inte när de är fästa på Grip-hållaren, något som tydliggjorts av att det ska släppas en motsvarande Grip-hållare som dessutom kan ladda Joy-Cons. Kan Joy-Cons laddas om de sitter fästa vid konsolens sidor när den sitter i dockan som är ansluten till eluttaget? I en amerikanska Nintendo Treehouse-presentationen som följde den internationella presentationen berättade företagsrepresentanter att kontrollerna laddas passivt varje gång de ansluts till basenheten och de ska nå cirka 20 timmars batteritid på en laddning, men detta har inte lyfts fram i några officiella uppgifter. Nintendo behöver vara tydligare på den här punkten.

  • Vilka anpassningar har gjorts i Nvidias Tegra-krets? Vi vet att Nintendo använder en modifierad version av Nvidias Tegra X1-krets, vilket bland annat innebär att det är grafikteknik från Maxwell-generationen och inte Nvidias senaste Pascal-generation. Vi vet också att Tegra X1-kretsen körs i 40 procent av den totala kapaciteten i bärbart läge. Några av spelen som visades upp under presentationen av Switch kördes i 1080p och 60 fps, och 720p/60 fps i bärbart läge. Att utvecklarna kan använda lågnivå-gränssnitt som Vulkan innebär att de kan krama mer kraft ur kretsen än vad som är möjligt med samma krets i en Android-enhet, men vi vet också att Nvidia har gjort anpassningar av Tegra-kretsen åt Nintendo. Innan vi vet vilka anpassningar detta är kan vi inte sia om hur detta kommer låta utvecklare krama mer potential ur plattformen framöver. Sony har varit tydliga med de tillägg som gjorts i den AMD-levererade grafikkretsen i Playstation 4 och dess Pro-syskon, Nintendo får gärna göra samma sak. Nintendo har inte heller avslöjat hur mycket primärminne (RAM) Switch är utrustad med. Hur mycket primärminne konsolen är utrustad med påverkar hur pass avancerade spel som kan portas från nuvarande generationens konsoler, och att det sex år gamla spelet Skyrim är en av de mer avancerade portningarna skvallrar om att mängden primärminne kanske inte är så stor. Återigen, Nintendo får väldigt gärna berätta några tekniska detaljer.

  • Batteritiden ska variera mellan 2,5 timmar och 6 timmar, med cirka tre timmar som ett troligt riktmärke för de flesta tyngre AAA-spel. Med tanke på att vi sällan är allt för långt borta från ett eluttag i dagens samhälle är detta inte ett stort problem, men Nintendo har inte presenterat några officiella siffror för hur lång tid det tar att ladda konsolen via USB Type-C-kontakten. Journalister som närvarade vid Switch-eventet påstår att det kan ta så lång tid som tre timmar, och med tanke på att Nintendo inte nämnt någon teknik för snabbladdning är detta inte helt omöjligt. Teknik för snabbladdning är inte heller en del av Nvidias Tegra-plattform, något som konkurrerande mobila kretsuppsättningar från Qualcomm och Samsung erbjuder.

  • Nintendo berättade att onlinetjänsterna ska kunna paras med mobilappar där spelare ska kunna kommunicera och planera spelsessioner via sina telefoner och plattor, men denna funktionalitet har inte presenterats eller diskuterats för Switch-mjukvaran i sig. Vissa formuleringar antyder att de mer sociala funktionerna på Switch-konsolens onlineupplevelse sköts helt och hållet via smartphone-appar, exempelvis röstchat och matchmaking, och att konsolen kanske inte är utrustad med dessa funktioner. Om detta visar sig stämma behöver du alltså ytterligare ett tillbehör för att kunna utnyttja Switch-plattformen fullt ut. Nintendo skulle behöva vara tydligare med detta också, men förhoppningsvis får vi veta mer om detta i och med konsolens lansering och E3-konferensen. Men detta är ärligt talat något Nintendo borde presenterat i större detalj under konsolens stora presentation.

  • Hur kommer Virtual Console-spel hanteras på Switch? Nintendos amerikanske VD Reggie Fils-Aimé har sagt i intervjuer att det nu är möjligt att länka kundernas köp på olika plattformar till ett och samma konto, men han eller någon annan representant för Nintendo har inte sagt om denna möjlighet kommer utnyttjas till att överföra Virtual Console-köp till och från Switch. Med tanke på priset för konsolen med nödvändiga tillbehör hoppas vi på att Nintendo till slut får tummen ur och låter kunderna köpa ett Virtual Console-spel för samtliga av företagets plattformar som spelen finns tillgängliga för.