Den största händelsen när det kommer till själva spelet var dock utan tvekan uppdateringen till version 7.00, en stor milstolpe i Dota 2:s historia. Senaste gången spelet uppdaterades till ett jämnt nummer var över tio år sedan och kort därefter bytte även spelet huvudutvecklare till nuvarande IceFrog.

Dota 2 uppdatering 7.00

Uppdateringen var utan tvekan en av de största hittills, med ny hjälte, nytt gränssnitt, omarbetad karta och nytt nivåsystem. Många (jag själv inräknad) väntade sig att version 7.00 skulle förändra spelet i grunden och att metan skulle kastas om radikalt.

Blev det så då? Njae, inte direkt. De första två veckorna såg vi mycket experimenterande medan folk testade vad som funkade och inte och lärde sig kartan, men därefter har det stabiliserats och gått tillbaka till det normala. Även (de flesta) klagomålen har dött ut och folk vande sig snabbt vid förändringarna.

Team fight är, i alla fall enligt egen erfarenhet, fortfarande king och hjältar såsom Luna är precis som innan ett självklart val. Metan har ganska tydligt skiftat mot death ball, liknande den vi hade under TI 4, med tidig 5-man push och tidiga fighter.

Visst, vissa bortglömda hjältar har börjat komma tillbaka och byggs på nya sätt tack vare det nya Talent-systemet, där man kan välja mellan två talents på nivå 10, 15, 20 och 25 istället för att som tidigare få +2 i alla stats.

Talent-systemet har ändrat spelet till det bättre

Alla som spelat mot Ember Spirit eller Lone Druid den senaste månaden vet jag talar om. Två hjältar som mer eller mindre alltid byggts på samma sätt, Ember Spirit med battle fury och stort fokus på farm och split push och Lone Druid med Radiance på björnen. Tack vare deras talents har dock nya builds börjat växa fram, där Lone Druid numera byggs likt Sniper och Ember med Veil och fokus på magisk skada.

Talent-systemet är en välkommen extra strategisk aspekt och möjlighet att anpassa spelstilen efter matchens gång. Om man som jag spelar support vet man hur stor skillnad det gör att i vissa matcher kunna välja +120 guld/min när man ligger under och har ont om guld eller att kunna skala bort 35 sekunder från sin respawn time.

Dota 2 under 2017

Vad kan vi vänta oss av det kommande året då? Som vanligt när det handlar om Valve och Icefrog är det i princip omöjligt att säga, men något som är säkert är att vi kan vänta oss fler uppdateringar som fortsätter balansera spelet. Närmast i tiden ligger både den kinesiska turneringen DAC 2017 och nästa Major-turnering i Kiev, där en mindre uppdatering (7.02b?) bör komma efter dem två.

På e-sportsscenen ser de kommande månaderna ut att bli intressanta, där flera lag har bytt spelare och även vissa nya har bildats. På den europeiska scenen är det fortfarande OG som ligger på topp, med Liquid och Virtus Pro tätt efter. Bears, med bland annat tidigare Team Liquid-medlemmen Fata, har också de visat att de har potential att göra avtryck.

Wanted möter Complexity

På den amerikanska scenen är också det mesta sig likt, där Evil Geniuses konstant verkar ligga på en nivå över andra lag i regionen. En uppstickare här är Peter “PPD” Dager, som tidigare var kapten för just Evil Geniuses och nu bildat sitt nya lag WanteD med bland annat svenska Rasmus “Chessie” Blomdin och MVP:s tidigare mid-spelare QO. PPD har tidigare visat vad han kan göra som kapten och trots att lagets första matcher varit lite svajiga tror jag de kan lyckas bra.

Själv hoppas jag på att Valve fortsätter arbeta på Talent-systemet. Vissa talents är fortfarande väldigt tråkiga (Windranger, någon?) och vissa rentav dåliga. Det åtgärdades lite i och med uppdatering 7.02 som släpptes nyligen, men jag tror fortfarande att det finns mycket outnyttjad potential i systemet.

Jag skulle heller inte ha något emot om fokus skiftade tillbaka lite från death ball till mer farm och strategi. Man får som vanligt hoppas att den kyliga amfibien vet vad han/hon håller på med och med 7.00 som grund ser det kommande året ut att bli spännande för Dota 2.