Jag rusar genom en smal korridor. Längre bort hägrar en quad damage-power up som ett ljus i slutet av tunneln. Ingen och inget ska få stå mellan mig och mitt mål! En stor ödla med ett maskingevär glider ut i synfältet, men den ser mig inte. Jag rusar fram som en tok och precis när reptilen vänder sig om brakar jag av ett par skott rakt i nyllet. Quad damage är min. I alla fall en kort stund, innan en lömsk jäkel gör köttfärs av mig med en välplacerad raket.

Jag tar upp telefonen och dubbelkollar. Det är fortfarande 2017, men för en kort stund känns jag transporterad tillbaka till 90-talet igen. Det här är #Quake Champions, och jag spelar det på Pax East i Boston.

Vapnen, farten, hopp-strafeandet och vertikaliteten i bandesignen är intakta och får det nästan att kännas som om tiden stått stilla de senaste 20 åren. Men bara nästan. Mest känns nog spelet som #Quake III: Arena. Det är en arenashooter, trots allt.

Banan Blood Covenant är en omgjord version av den älskade Quake 3-banan Q3DM6, eller The Camping Grounds.

Tim Willits, creative director på Quake Champions, förklarar att de varit mycket noga med att bevara ”den heliga treenigheten” i raketgeväret, lightning gun och rail gun. Och det är svårt att säga emot. Vapnen överlag känns väldigt bekanta och intuitiva. Trots att det var åratal sedan jag spelade ett Quake-spel sist så tar det inte många sekunder i min första testmatch innan jag börjar rusa runt som om jag befann mig i datorsalen på gymnasiet 1997 igen. På den tiden var det ofta bästa sättet att spela multiplayer – att installera #Doom och #Quake på skoldatorer i smyg. Det blev dock snabbt ett problem då folk skrek och tjoade vilt över varje lyckad raket i häcken på en kompis. Men hur många gånger lärarna än försökte avinstallera #Id Softwares fps-titlar så dröjde det inte många timmar innan de dök upp där igen.

Att sitta i rader och spela Quake Champions mot exalterade motståndare kändes nästan lite obehagligt nära gymnasieupplevelsen. Inklusive en auktoritär person som säger åt mig att nu får jag inte spela mer.

Nog ser det Q3 ut, allt.

Men hur klassiskt det än är att peppra en motståndare med en nail gun så är inte riktigt allt som det var förr. Grundreceptet är intakt, men vissa saker har ändrats. Den mest uppenbara är införandet av hjältar med specialförmågor. Detta har på förhand orsakat viss oro hos de gamla fansen. Quake har alltid handlat om din individuella skicklighet, inte om kraftfulla förmågor som kan vända matcher med ett knapptryck.