YouTube Gaming har sett en otrolig tillväxt den senaste tiden och är inte långt ifrån att kunna mäta sig streamingjätten Twitch. Något som är positivt för oss konsumenter då det skapar konkurrens och en vilja till innovation hos företagen.

Nu senast kunde en av utvecklarna till YouTube Gaming avslöja att deras pågående betaprogram Sponsorship kommer släppas i år – så fort emojisarna är färdiga. Ett antal lyckliga har redan blivit valda, men snart ska det vara öppet för alla att ansöka.

The major issue is making sure that your viewers have enough incentive to pay $4 a month, as such we need to finish off custom emoji. That is the major feature blocker for sponsorships, and launch should follow closely behind that.

En del kritik har riktats mot plattformen att betan har tagit så pass lång tid och endast ett fåtal streamers har fått tillgång till tjänsten. Något som många tror är ett sätt av YouTube att styra vilka de anser är acceptabla eller inte för dem. Men enligt utvecklarna är så inte fallet och snart ska flera kunna skriva upp sig.

På tal om kanaler passa på att kika in FZ:s YouTube där vi då och då streamar lite.