Mmo-genren var ytterst välmående runt åren 2008-2009. Över 12 miljoner spelare befolkade World of Warcraft och de som inte gillade Blizzards onlinespel kunde söka sig till en mängd konkurrenter.

Idag är läget inte fullt lika optimistiskt och få utvecklare klarar av att driva ett framgångsrikt mmorpg utan att förlita sig på mängder av mikrotransaktioner. Kanske kan Ashes of Creation bli ett av de spel som klarar sig utan sådant?

Det är i alla fall målsättningen för spelet som börjat otroligt starkt på Kickstarter. Kampanjen har på ett par dagar lyckats skramla ihop över en miljon dollar. Därmed har också första bonusmålet uppnåtts, vilket innebär att spelarna kan ägna sig åt "tavern games" när de inte utforskar världen och dödar monster.

Ashes of Creation är ett open world-spel i high fantasy-miljö. Dessutom helt utan pay to win-design, enligt utvecklarna själva. Filmklippet nedan berättar mer om vad vi kan förvänta oss av spelet. Det finns också en FAQ som besvarar några av de vanligaste frågorna.