För tre år sedan introducerade Bungie spelare till äventyret Destiny - en saga om en mystisk resenärs ljus, och mörkret som följde den. Spelets första intryck var enligt många lite knakigt - det hade underhållande gameplay, men en tunn story som inte riktigt kunde infria sin potential. Idag, tre år efter release visade Bungie upp Destiny 2 - en uppföljare som enligt de själva kommer förbättra ettan vad gäller nästan alla aspekter. Den första riktiga annonseringen skedde idag och i och med den har vi fått lite mer information om vad vi kan förvänta oss av den heta uppföljaren.

Här är 5 sätt Destiny 2 skiljer sig från det första spelet:

1. HELT NY STORY

Ett av de största klagomålen angående Destiny var avsaknaden av en riktig story. Många tyckte grundspelet tog slut väldigt snabbt och hade lite innehåll - främst för att en stor del av storyn bara var tillgänglig externt och inte in-game. Senare expansioner har bidragit med utökat innehåll och välbehövliga förändringar, och nu ska tvåan fortsätta bygga på det. Där Destiny introducerade spelare till konflikten mellan ljus och mörker, tar tvåan en mer abrupt vändning och kickar igång med att mänsklighetens sista säkra stad brinner. Bungie lovar den här gången många mellansekvenser och stort fokus på story.

2. KOMMER TILL PC

Det första Destiny var exklusivt till konsoler, men nu har det äntligen blivit dags för PC-spelare att ta del av äventyret. Det har tidigare tisslats och tasslats om att uppföljaren skulle vara exklusiv till Blizzards battle.net, och mycket riktigt bekräftades det på presskonferensen. Mer än så vet vi inte i nuläget, men troligtvis kommer fler PC-detaljer dyka upp inom kort.

3. STÖRRE VÄRLD

Enligt Bungie kommer Destinys nya värld vara ännu mer öppen än i det första spelet, som förlitade sig mycket på olika hubbar. I uppföljaren ska det bli mindre tvång på att åka fram och tillbaka framför en laddningsskärm då utforskningen siktar på att vara mer sömlös. Uppföljarens värld beskrivs som mer av ett "äventyr", där spelare kan träffa på unika karaktärer med egna historier att berätta och dynamiska uppdrag att dela ut.

4. STÖD FÖR KLANER

En annan kontroversiell punkt gällande Destinys sociala del var att det oftast var väldigt svårt att hitta lagmedlemmar att köra med - vare sig det gällde raider eller strikes. Eftersom det saknades ordentlig matchmaking var spelare tvungna att leta utanför spelet för att hitta en grupp, så för den som var utan spelsugna vänner var det oftast svårt att hänga med på det roliga. För att lösa det problemet har Destiny 2 integrerat stöd för klaner, som förutom att vara ett socialt tillägg fungerar som en typ av matchmaking där individuella spelare temporärt kan ansluta sig till existerande klaner för att fylla ut lagplatser.

5. PVP ENDAST 4V4

Önskade du att Destinys matcher var mer intensiva? I Destiny 2 kommer alla PVP-omgångar att vara 4v4. Enligt Bungie ska de vara lätta att lära sig och svåra att bemästra, med stort fokus på lagkänsla.

Glöm inte att kolla in streamen som hade premiär idag, och håll utkik på FZ för ny information inom kort. Ett mer djupgående eftersnack kommer att publiceras i veckan!