Massive ska göra spel av James Camerons Avatar, men de lovar också att detta jätteuppdrag inte ska påverka arbetet med The Division. Det är förståeligt – särskilt med tanke på att The Division blivit större och mer framgångsrikt än vad Massive hoppades på. I en intervju med Gamereactor EU berättar Massives managing director, David Polfeldt, om framgångssagan.

The Division is a huge brand, it’s a monster brand. To be honest, it became way bigger and was more successful than we had hoped for. We had very high ambitions but in the end, The Division is one of the biggest launches in the entire gaming industry in 2016 and that gives us an incredible platform to look at. What can we do with that? How can we learn from that? How do we bring it to the next level?

Polfeldt är tacksam för positionen han och Massive har med The Division i dagsläget. Han tillägger att det inte är ofta en utvecklare har ett varumärke med sådan potential i sina händer. Massive ska ha lärt sig "mer än miljon saker" under utvecklingen och lanseringen (som inte gick helt smärtfritt), och Polfeldt hintar om att förändringens vindar blåser för Snowdropmotorn.

We’re doing a lot of things with Snowdrop that are not known at the moment. The challenge from a technological standpoint is that you end up having, like, seventeen different branches depending on what you’re doing, what’s in the next patch, what’s in the patch after that, what’s in the next expansion…