I april förra året läckte ett filmklipp från Mass Effect: Andromeda som visade en mellansekvens med en krogan samt en extremt pollenkänslig fiende. Enligt obekräftade uppgifter var denna redan då från en två år gammal kodbas men när man jämför klippet med det slutgiltiga resultatet skulle man kunna tro att det var tvärtom.

Värt att notera att denna film gjordes innan uppdateringen som släpptes för två veckor sedan som förbättrade ansiktsanimationer och ljussättningen i många scener. Det här är heller inget ovanligt problem i spelutveckling, spel som The Witcher 3 och andra stortitlar har fått utstå samma sorts kritik när tidiga trailers bjuder på mer ögongodis än det färdiga spelet.

Spelutvecklare behöver ofta skapa så kallade "vertical slices" när trailers och filmklipp ska presenteras långt innan spelet är klart. Man lyfter helt enkelt ut en sektion och lägger väldigt mycket puts på den så att den ska representera målbilden. Problemet är bara att man aldrig kan veta hur spelets yttre behöver justeras för att helheten ska fungera.