Bakåtkompabilitet är en ofta efterfrågad funktion för nya konsoler, och Microsoft har fått mycket beröm sedan det i november 2015 blev möjligt att köra ett par hundra 360-spel på Xbox One. Men – en försvinnande liten del den tid som Xbox One-konsolen används läggs på Xbox 360-spel.

Ars Technica har kommit fram till att blott 1,5 procent av tiden som Xbox One-konsolen används, går till de drygt 300 bakåtkompatibla spelen. Man har samlat in data från 930 000 öppna Xbox Live-profiler under perioden september 2016 till februari i år, och utifrån det fått fram uppskattningar om hur mycket tid användarna lägger på olika områden. Så här ser resultatet ut:

Innehåll

Del av tiden det använts

Xbox One-spel

54,7 procent

Netflix

16,5 procent

Andra, ej spelrelaterade appar

14,1 procent

"TV-app"

6,7 procent

Youtube

6,6 procent

Xbox 360-spel

1,5 procent

Call of Duty: Black Ops är det överlägset populäraste bakåtkompatibla spelet som körs på Xbox One. Det utgjorde ungefär 0,3 procent av tiden i den insamlade datan. Det låter lite, men är i klass med de populärare Xbox One-spelen, skriver artikelförfattaren. Men Black Ops är det enda 360-spel som är populärt nog att hamna på listan över de 100 populäraste Xbox One-spelen. De tio populäraste bakåtkompatibla spelen, samt hur stor del av den uppmätta användartiden med Xbox One som de spelats, enligt rapporten:

Spel

Andel av spelarnas tid

1

Call of Duty: Black Ops

0,307 %

2

Rayman Origins

0,149 %

3

Skate 3

0,102 %

4

Halo Reach

0,099 %

5

Battlefield: Bad Company 2

0,092 %

6

Burnout Paradise

0,09 %

7

Gears of War 3

0,072 %

8

Battlefield 3

0,07 %

9

Call of Duty: World at War

0,066 %

10

Red Dead Redemption

0,058 %

Det här svaga intresset för att köra gamla spel på nya maskiner gör Sony-chefen Jim Ryans uttalande häromdagen mer begripligt. Han sa att många spelare vill ha möjlighet att kunna köra spel från PS1-, PS2- och PS3-eran på Playstation 4, men avfärdade önskemålen med ett frankt "De ser uråldriga ut, varför skulle nån vilja spela det här?"

Rörande Ars Technicas urval: man redogör utförligt för vilka metoder man använt, och flaggar för att urvalet inte nödvändigtvis representerar samtliga Xbox Live-kontoinnehavare. Bland annat har konton med fler vänner större chans att komma med, och konton som inte är online kommer inte med alls. Det är alltså inte säkert att urvalet är representativt för samtliga Xbox-användare, men förhoppningsvis ger de en någorlunda korrekt bild av hur det ser ut.