Call of Duty: Infinite Warfare släpptes i november 2016. CoD: Black Ops II släpptes för fem år sedan – och ändå sålde det "lastgamla" spelet bättre än det nyare i april borta i staterna. Å andra sidan blev Black Ops II nyligen bakåtkompatibelt med Xbox One, men det är ändå märkligt.

Activisions vd, Eric Hirshberg, kommenterar det anmärkningsvärda i en intervju med Games Industry och tycks ta det hela med ro. Policyn är ändå "Så länge folk spelar Call of Duty, så..."

Call of Duty is unique, not only in gaming but in culture, in that it has had an annual release and has been at the top of the charts for so many years in a row. It’s probably unprecedented.

Some unique benefits and challenges have emerged. One of them is that we now have multiple game universes active at one time. Our policy has been that as long as they’re playing a Call of Duty game, we’re happy.

Hirshberg kommenterar inte direkt det faktum att Infinite Warfare sålde nära hälften så bra som 2015 års Black Ops III. Dock säger han att fjolårets CoD var fel spel vid fel tillfälle. Årets Call of Duty: WW2 ska däremot vara rätt spel vid rätt tillfälle. I november får vi se om han får rätt.