I en intervju med chefen Wes Keltner för Gun Media, utvecklarna av Friday the 13th: The Game, kunde han avslöja att spelet på bara två månader lyckades sälja 1,8 miljoner kopior. Detta trots massiva serverproblem och dåliga recensioner.

En av förklaringarna han ger är att spelet helt enkelt var väldigt roligt att titta på.

I think there are two reasons for this; Early Access and Content Creators (YouTubers and streamers). In my opinion, these are the two biggest disruptions in our industry, with Twitch probably being the biggest game changer. Five years ago publishers would be frantically hiring mock reviewers to try to get a good estimate of what their Metacritic score would be. Today, they have meetings where they ask the entire team: 'Does our game stream well?'

FZ var bland de recensenter som kritiserade spelet för klumpig spelmekanik, buggar och obalans. Betyget slutade på en 2/5 med slutsatsen att spelet nog skulle mått bra av några ytterligare månader av utveckling, vilket många andra recensenter höll med om då slutbetyget på Metacritic idag ligger på 6/10.

Det stoppade däremot inte Gun Media som såg intresset hos diverse videoskapare och slog till stort. Vad de däremot inte trodde var att spelet skulle bli en sådan vansinnig hit.

We looked at our player numbers from the beta, along with pre-orders and then added a 30% cushion. That's how we set up our servers and database for launch. We were soooo wrong. 100,000 players hit us in the first 20 minutes, and our servers melted.

Wes Keltner menar dock att trots dåliga recensioner och serverproblem fanns det ändå ett väldigt underhållande spel i grund och botten, vilket många spelare såg. Medan Metacritic var avgörande för några år sedan växer nu en ny typ av avgörandefaktor fram där konsumenter i allt högre grad mäter spelkvalité via influencers.