Vår målsättning är att recensera spel när de släpps men sedan Early Access blev en stor sak i spelbranschen (i alla fall på pc) har det blivit allt svårare att dra en tydlig gräns när ett spel anses vara släppt. Titlar som Dayz kommer förmodligen aldrig att nå version 1.0 och blir därför aldrig aktuella för recension enligt vårt traditionella sätt att tänka.

Epic släppte sitt actionspel Fortnite i slutet av juli men du måste betala för att få spela denna ofullständiga version, trots att det vid den skarpa lanseringen ska vara gratis. Konsolversionen står redan i hyllorna hos svenska återförsäljare och även om det framgår att det rör sig om en ofärdig version kan vi förstå att många blir förvirrade.

Dessa saker låg till grund till brittiska PC Gamer recenserat spelet redan i detta skede. Spelet fick 55 i betyg (av 100) med följande motivering.

Fortnite suffocates what could be an incredible tower defense game beneath the some of the most tangential, egregious, impersonal progression systems we’ve seen.

Detta har dragit vår syn på Early Access-mentaliteten till sin spets. Syftet med våra recensioner är att hjälpa dig att bestämma huruvida du ska spendera pengar på ett spel (eller inte) men i fallet Fortnite (och många andra Early Access-spel) känns det ofta försent när lanseringen väl sker.