Man köper inte spel i årligen återkommande serier för att bli överraskad. Men överraskad blir man likväl när F1 2017 rullar igång – det ser ut exakt som F1 2016. Till Codemasters försvar ska sägas att F1 2016 var välgjort, en rejäl uppryckning för en serie som börjat gå i stå. Varför de envisas med att lansera spelen fem månader efter den riktiga F1-säsongen var, är och förblir ett mysterium, men under den kopierade ytan på årets instans hittas en del nyheter.

Efter regn...

... kommer solsken.

Att köra en F1-karriär är vad det är, med träning, kval och lopp som varken kan eller bör vara särskilt annorlunda än vad folk förväntar sig. Den kryddas av en del management (håll koll på och byt slitna delar) och rollspelsinslag där du utvecklar bilen och teamet i olika riktningar. Inkörda poäng fördelas på fyra huvudområden, och eftersom olika team har olika styrkor och svagheter kan valen få stor betydelse i längden. Rätt val kan ge karriären ett lyft, medan felbeslut straffar sig för resten av säsongen. Det här ger både besluten och poängen, som rasslar i ganska slö takt, viss tyngd, och karriären är överlag riktigt bra gjord.

Vill man slippa RPG-pillande och tråkiga lopp (jag sneglar på er, Monaco och Silverstone) väljer man spelläget Grand Prix där du kör en karriär du själv snickrar ihop. Championship bjuder på kortare utmaningar med specifik inriktning, t.ex. bara stadsbanor eller race i nederbörd. I multiplayer kan du precis som förra året köra säsonger med kompisar, men dessvärre finns inget split screen.

2017 års bilar har kraftigare downforce, vilket ytterligare förstärker den närmast kirurgiska precision som präglar sporten. Kurvor kan tas i högre fart och bilarna spattar mindre, och särskilt med gamepad tycker jag däcken biter för bra. En bra ratt ger bilarna mer liv, men man häpnar fortfarande över det sanslösa greppet. Det ligger förmodligen i fas med hur de riktiga F1-bilarna funkar, men man ska ha klart för sig att F1-spelen är arkad med någorlunda trovärdiga inslag och inte tvärtom. Årets spel hade tjänat på aningen mer krävande körning, även om nederbörd då och då löser upp det kirurgiska järngreppet.

Ett starkt skäl att snegla på andra spelformer än karriär är att du kan köra dem med äldre F1-bilar. Ett tiotal retroåk från mellan 1988 och 2010 följer med, och ju äldre de är desto tydligare blir det hur mycket mer liv och bångstyrighet som bodde i dem jämfört med i dagens klisterracers. Plocka fram det där berömda ägget som senare års aerodynamik pensionerat, lägg det under gasen och lär dig sakta hur mycket grepp bakdäcken har på väg ut ur kurvorna – annars blir du snabbt varse hur lätt det är att knäcka en hjulupphängning. Jag säger inte att 2017-bilarna är tråkiga – det är de inte – men någonstans känns de ändå som laptop-precision från Axwell/Ingrosso på ett lerigt Sweden Rock.

Det var mindre att hålla reda på förr. Bra, för det var svårare att köra.

Oavsett vilka årgångar man föredrar så lyfter retrobilarna F1 2017, de gör upplevelsen varierad på ett naturligt, okrystat sätt. Och variation behövs, för racingen blir med tiden ganska snarlik, inte minst om du kört tidigare årgångar. Skickliga förare lär sig hantera det våldsamma greppet, och där höjer de mer svårbemästrade bilarna utmaningen.

På flera fronter gör F1 2017 riktigt bra ifrån sig, medan det på andra är provocerande likt sin föregångare. Det har en del tekniska tveksamheter (gamepaden är inte konfigurerad korrekt på PS4:an, ställa in ratt är krångligt), och rent krasst är jag inte övertygad om att F1-sporten innehåller nog med nyheter för att motivera ett fullprisspel per år. Vilket är en fråga som kan ställas för alla årligen återkommande spel, och som ditt personliga intresse får besvara. Med mer tid till hands hade Codemasters kunnat göra bättre ifrån sig – i år liksom alla år – men utifrån förutsättningarna har man byggt en habil F1-upplevelse. Igen.

Fotnot: Testat på pc och PS4 Pro.

F1 2017
3
Bra
+
Stabil F1-racing
+
Retrobilarna glöder av körglädje
+
Bra variation utifrån förutsättningarna
-
Fortfarande ur synk med F1-säsongen
-
Lite oputsat, kassa menyer
-
Man börjar kunna Codemasters F1-tolkning nu
Det här betyder betygen på FZ