Battlegrounds handlar om att överleva längst, och oftast nås målet genom att döda så många som möjligt. Men under soloturneringen på Gamescom-mässan stod koreanen Kyo-min "Evermore" Koo som segrare – trots att han inte vann omgångarna eller dödade särskilt många.

Anledningen var det något märkliga upplägget att man räknade poäng istället för placering, något som "Evermore" använde med stor taktisk skicklighet. Turneringen avgjordes i tre omgångar, och med knep som att ligga i ytterkant av den blåa zonen och där heala sig själv kvar vid liv överlevde han länge nog för att skrapa ihop tillräckligt med poäng för att segra. Exempelvis i tredje omgången, där han gömde sig (och fastnade) i en klippskreva i cirka fem minuter.

Även turneringen för tvåmannalag baserades på poäng vilket skapade ganska så orafflande passivt spel. Under flera omgångar utnyttjade spelare faktumet att man inte kan bli träffad under vattnet och höll sig därför blöta så länge som möjligt.

Filmer från turneringen kantas av många upprörda kommentarer i stil med att arrangörerna inte tänkt igenom upplägget, och till och med att vinnaren borde skämmas över sin prestation. Utifrån de regler som gällde, vad tycker du om vinnarens prestation?