Det fanns förmodligen inga direkt trevliga positioner att vara i som soldat under andra världskriget. Om du dog på stranden i Normandie eller på någon ö i Stilla havet spelade kanske mindre roll – inget av alternativen var särskilt upplyftande. Men frågan är om inte utsattheten hos besättningen i ubåtar och för den delen bombplan känns ännu mer skräckinjagande på ett sätt. Högt ovanför marken i en stor stålburk som du förtvivlat hoppas inte ska skjutas ner är du kanske inte så stursk.

I Bomber Crew har utvecklarna Runner Duck försökt fånga den intensiteten i ett strategispel där du måste hantera besättningen på ett stort bombflygplan under andra världskriget. Bakom dess urgulliga estetik döljer sig ett hektiskt och nervigt spel som för tankarna till FTL.

Bomber Crew skiljer sig dock från sin avlägsna kusin på flera sätt. Du kan själv ställa in diverse detaljer på planet för att det ska passa för uppdraget eller din spelstil så mycket som möjligt. Bland annat måste du välja vilken utrustning du vill plocka med. Du kan ta flera förstabandslådor för att hålla liv i din besättning, eller plocka med fler fallskärmar utifall att planet inte orkar hela vägen hem.

Enligt utvecklarna är det inte ett måste att hålla alla i besättningen vid liv. Det är krig, trots allt, alla är utbytbara. Bakom varje gravsten står en ny nervös rekryt, redo att riskera sitt liv. Det hela påminner mig inte så lite om klassiska Cannon Fodders satiriska skildring av krig. Små söta gubbar med för stora huvuden som kämpar förtvivlat (och i regel förgäves) för att överleva allt tuffare uppdrag.

Du sköter manskap, navigering, försvar och mycket annat. Se till att packa med simultanförmågan.

Den avskalade estetiken känns också som ett nödvändigt val för att göra det så tydligt som möjligt för spelaren vad allt är. Det hela utspelar sig i realtid, så det lär bli rejält stressigt bitvis. Det hela fungerar helt enkelt så att du markerar ut ett mål du vill att planet ska flyga mot. Beroende på hotbilden kan du stiga eller sjunka, till exempel om fienden har luftvärn. När du väl ska bomba gör du även det i realtid, och måste släppa bomberna över målet själv. Till din hjälp har du ett sikte som tittar ner på marken rakt ovanifrån. Missar du får du vända och försöka igen. Har du inga bomber kvar är det bara att flyga hem med svansen mellan benen.

Av och till kan man också bli attackerad av flygaräss som envetet och aggressivt förföljer och pepprar hål i ditt stackars plan. Och hela tiden måste du flytta runt din besättning mellan olika stationer för att hålla planet i flygvärdigt skick. Någon kanske skjuter mot fiendeplanen för att hålla dem på avstånd, en annan släcker en eld, en tredje väcker liv i en skadad stackare. I värsta fall kanske någon till och med måste kliva ut på vingen för att reparera den. Men se då till att utrusta den stackaren med en fallskärm, för det är naturligtvis hög risk att han faller av.

Det här planet flyger inte sig själv.

När visningen är över och planet med nöd och näppe tagit sig hem igen är det inte mycket kvar. Bomber Crew är fysikbaserat, och när det blir hål och skador i den gamla skorven syns det i realtid. Ganska snart ser planet ut som en schweizerost. För en höjdrädd är det svårt att inte känna med de söta små gubbarna som måste vandra runt i ett skepp med stora hål i skrovet.

Om utvecklarna träffar rätt kan Bomber Crew bli riktigt underhållande. Förhoppningsvis kan spelet ta sig hela vägen hem utan att störta alldeles längs vägen.

Fontot: Bomber Crew släpps på Steam den 19 oktober, och förhoppningsvis till Xbox One, PS4 och Switch senare.