Trots att publika betatester och Early Access-släpp idag är standard ser vi spelare sällan utvecklingsfaserna långt innan dess. Ibland bjuds det på en bakom kulisserna-trailer med karaktärer i den klassiska T-positionen men hashtaggen #Blocktober har fått spelskapare att visa banor i sina allra tidigaste stadier.
Taggen kommer från termen blocking, där man grovhugget försöker få fram skalan på en bana och hur spelare och fiender kommer röra sig i miljöerna. Ni minns säkert de där tidiga Half-Life 2-bilderna med orangea texturer, långt innan ljussättning och piff adderats.
Vi ser exempel från Uncharted-serien, 2009 års Wolfenstein, Team Fortress 2 och mer. Vissa som faktiskt var med i slutresultatet medan andra kasserats under utvecklingen. Här kommer ett par favoriter.
Wolfenstein (2009) Tutorial Level. #Blocktober #gamedev #gamedesign I used sketchup for the initial pass. Final engine used BSP / mesh mix pic.twitter.com/2EqmAQZqAP
— Jason Mojica (@generalvivi) 3 oktober 2017
Missed a few days, but here's some TF2 blockouts which never saw the light of day. #blocktober #leveldesign pic.twitter.com/UYPmEfZlzb
— iiBOOharz!! 👻 (@Iiboharz) 3 oktober 2017
I can't share anything from my current project, but here is an Unreal Tournament map grey box I have on the backburner. #Blocktober pic.twitter.com/3fFR6knceK
— Andrew Seyko (@AndrewSeyko) 3 oktober 2017
Start of the End of The Line chapter from Uncharted Lost Legacy #Blocktober pic.twitter.com/v3oS3LdwTd
— Nicholas Lance (@nicholaslance) 2 oktober 2017
Loving #Blocktober where LD's show early blockouts! Here's WarGames from #Titanfall. The orange/green area was a "Lagoon" style that was cut pic.twitter.com/gaGDXVfFLD
— Jason McCord (@MonsterclipRSPN) 2 oktober 2017
#Blocktober Some shots of Pittsburgh from The Last of Us pic.twitter.com/AxktFkM1hb
— Mark Richard Davies (@Ninjafr4me) 3 oktober 2017
I love seeing all this raw level design, so I'm jumping aboard #Blocktober! Here is blockmesh vs final art in Uncharted 4's orphanage. pic.twitter.com/UgCZkuMLx7
— Liz Fiacco (@lizfiacco) 3 oktober 2017