Chris Roberts och hans gäng kommer visa det senaste från Star Citizen på det årliga eventet Citizencon i Frankfurt om några veckor. Och med lite tur lanseras den svårt försenade 3.0-alphan då. Den avtäcktes i augusti förra året och första planen var att släppa den innan årsskiftet.

Men Alpha 3.0 har nu gått ut till den första lilla testgruppen (kallas Evocati), skriver utvecklarna det senaste veckobrevet. Och man säger till Polygon att Alpha 3.0 kan släppas den här månaden, vilket osökt för tankarna till Citizencon som slår upp portarna den 27:e. Men man betonar att det inte är ett löfte.

Star Citizen 3.0 beskrivs som ett rejält steg framåt i utvecklingen. Den utökar den spelbara världen, innehåller tre månar som genereras procedurellt (alltså saker slumpas fram utifrån givna förutsättningar) och en asteriod. Du kommer kunna flyga ner till dem, landa och kliva ut och ta en promenad – utan laddskärmar. Bland mycket annat innehåller det också flygledarfunktioner, nytt uppdragssystem, nya farkoster, ny AI-funktionalitet, med mera, med mera.

Alla som köpt Star Citizen får tillgång till 3.0-alphan när den släpps publikt. Priset för spelet med ett skepp är 51 euro, men du kan komma upp i summor kring 15 000 euro om du har plånbok nog.

Star Citizen består sedan i frebruari 2016 av två spel: det MMO-artade rymdspelet Star Citizen (som består av en handfull moduler, t.ex. för att flyga, förstapersonsaction och en social del), och singleplayer-spelet Squadron 42, som mer kan ses som en fortsättning på Chris Roberts gamla Wing Commander. Spelen utvecklas parallellt, men det händer avsevärt mer med Star Citizen än Squadron 42. Det lär dröja innan något av dem är färdigt, trots att utvecklarna samlat ihop över 160 miljoner dollar, nära 1,3 miljarder kronor. Vilket är helt vansinnigt mycket pengar.

Men om det vill sig väl kan vi alltså få börja provköra Star Citizen Alpha 3.0 inom ett par veckor. Håll tummarna.